08 november 2011

Min Irske Rose


Titel: Min Irske Rose
Forfatter: Mary Jane Auch
Handling: Man møder den irske pige, Margaret Rose Nolan, på et skib fra Irland til New York City. Hun og hendes familie vil til Amerika for at tjene penge. De når dog ikke længere end til Ellis Island før, der kommer en hindring. Den yngste, Joseph, har ægyptisk øjensyge, og må derfor ikke komme ind i landet. Margaret Roses far vælger at tage tilbage til Irland med Joseph og lader Margaret Rose, hendes to søstre og hendes mor tilbage i USA. Faren har en bror som de skal bo hos, Patrick Nolan. Onkel Patrick tager godt imod de fire kvinder, på trods af overraskelsen, da de ikke fik den besked som Margaret Roses havde sendt, men resten af hans familie er ikke lige så gæstfrie. Margaret Rose - der har taget navneforandring til Rose - indser at de ikke kan lave andet end at vente til hendes far kommer tilbage med Joseph.
Rating: ***** (4 stjerner)
Fordi: Den var rigtig god, jeg har haft en periode med nybyggertiden, hvor jeg læste en masse bøger om nybyggere. Under den periode faldt jeg over denne bog. Den var god, og jeg skrev den ned, så jeg kunne læse den igen. Den er rigtig godt skrevet, og jeg er ret vild med Roses søster Maureen, hun er ret godt fundet på ligesom de andre karakterer. Jeg syntes bare at Maureen er den bedste. Mary Jane Auch skriver altid sørgelige bøger, hvor hovedpersonen har det dårligt. Men det er dog ikke slemmere end at man kan holde det ud.

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar