02 januar 2012

Dødsspillet

Titel: Dødsspillet (The Hunger Games 1)
Forfatter: Suzanne Collins
Handling: For mange år siden eksisterede Panem ikke, det var før alle naturkatastroferne, før i tiden hed Panem Nordamerika. Da ressourcerne var ved at slippe op i verden, begyndte stridighederne om de sidste for alvor at blusse op. Nogle dele af Nordamerika valgte at slå sig sammen, og sammen skabte de Panem. Panem var delt op i 13 distrikter og Capitol, Panems hovedstad. Hvert distrikt var delt op efter hvad deres eksport var. En dag opstod der oprør mod Capitol. Som svar på oprøret blev distrikt 13 og dets indbyggere udslettet, og dødsspillet bliver indført. Et tv-show ud over det sædvanlige. 24 tilfældige unge, en dreng og pige fra hvert distrikt, bliver udvalgt til at spille med i et spil hvor der kun er en vinder og præmien er penge, berømmelse og livet. Taberen dør.
Kattua tager sin søster Prims plads i dødsspillet, da Prims navn bliver trukket. Og pludselig befinder hun sig i en arena, hvor hun skal dræbe alle de andre derinde for selv at overleve. Også ham fra sit eget distrikt.
Rating: ***** (5 stjerner)
Fordi: Jeg lånte begge bøger af en bekendt i efterårsferien, og så har de ligget et stykke tid uden at blive læst, fordi der skete så meget omkring mig. Så blev det jul, og jeg fik tid til at læse, og hold da op! Det er helt klart en af de mest spændende, fantasifulde og bedste bøger at læse. Jeg kan godt forstå hvorfor alle er så vilde med serien. Selve ideen om dette diktatur er egentlig ret interessant, da det er det, som det tidligere Nordamerika/USA overhovedet ikke var. Det at skabe propaganda om et fantastisk land, som i virkeligheden er ved at falde fra hinanden, er ofte noget mand forbinder med fx Nordkorea og Maos Kina.
Jeg er utroligt glad for at der er tre i serien, for det ville ikke være til at bære at sige farvel til Kattua og hendes historie allerede efter en bog. Det eneste minus er at slutningen er en rigtig cliffhanger, og hvis man ikke allerede har næste bog i serien, er ventetiden forfærdelig. Heldigvis kan man gøre noget ved det, alle tre bøger i trilogien er nemlig allerede i butikkerne, og d. 23. marts 2012 kommer filmen i biografen, i hvert fald nogen stedet i verden. Jeg kan ikke vente.

9 kommentarer:

  1. Sød blog.

    Har en Give away kørende, det kunne være du havde løst til at tjekke den? (-:

    Mange søde hilsner http://sidselkh.blogspot.com/

    SvarSlet
  2. fed blog!
    kig forbi, du er også meget gerne blive fast lææser:)
    blog-owls.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Takker ;-) Jeres blogge re nu også ret fine :-)

    KH

    - Bloggeren

    SvarSlet
  4. Helt vildt cool blog! God idé :) Kig forbi min fotokonkurrence!
    -Freja
    //frillersworld.blogspot.com

    SvarSlet
  5. Så Anna! nu hvor filmen endelig er udkommet, så går jeg vel ud fra at du allerede har set den, eftersom at du har læst alle bøgerne..
    hva syns du så om filmen ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad med dig har du set filmen?
      Har først set den her d. 30. april, da jeg skulle koordinere med 5 andre om en dag.
      Jeg må sige dig, Tammelam, jeg er ikke imponeret, og det kan alle andre der har talt med mig skrive under på. Filmen var for langt væk fra det, jeg havde forestillet mig, og ikke på den gode måde, desværre. Jeg tror måske, også det var, fordi jeg gik ind med for høje forventninger, og når man gøre det, har man det med at blive skuffet.
      Jeg syntes de havde tilføjet for meget der ikke er med i bogen, og undladt for meget fra litteraturens verden.
      Jeg må dog sige at mange af kulisserne og capitol-folkene var godt lavet.
      Og som jeg altid gør i en anmeldelse; den får kun 2 ud af 5 stjerner, 1 fordi det er den laveste karakter, og den anden for de gode kulisser og capitolfolkene.

      - Bloggeren

      Slet
  6. Jeg så faktisk filmen inden jeg læste bøgerne, så jeg syntes faktisk at filmen var ret god, men det var nu fordi jeg ikke havde de største forventninger til den.
    Men da jeg kom i gang med bogen blev jeg helt chokeret med hvordan forholdet er mellem personerne i bogen :O
    jeg troede at der var noget mellem Katniss og Gale, men det fornemmer man skam ikke rigtigt i bogen, også bare at jeg troede at Katniss og Peta blev sådan virkelig forelsket i filmen...
    ihhh totalt mistolkning af filmen :P

    hahah - 1 for gode kulisser?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Capitol var rigtig godt lavet, både indbyggere og omgivelser... Og altså, det kan godt være den ikke levede op til mine forventninger og forestillinger, men der var helt klart gjort noget ud af det, med kostumer og kulisser, det gjort flot og gennemført, temaet er holdt hele vejen igennem.

      Mindre begejstret for filmen nu, hvor du har læst bogen? Eller hvad...

      - Bloggerem

      Slet