04 juli 2012

Livet på køleskabsdøren

Efter at have droppet dræb ikke en sangfugl, desværre, fandt jeg denne bog:

Titel: Livet på køleskabsdøren
Originaltitel: Life on the Refrigerator Door
Forfatter: Alice Kuipers
Forlag: Avilda

Handling: Mor og datter, Claire, lever i samme hus, men de ser stort set aldrig hinanden, pga. det udvikler de en måde at kommunikere med hinanden på; post-it-sedler på køleskabsdøren. På de sedler skrives der alt, hvad de ikke siger til hinanden, alt lige fra indkøbssedler til sedler hvor de dybeste følelser kommer frem. Fra første til sidste side bliver man hvirvlet ind i to menneskers næsten helt almindelige hverdag, der lidt efter lidt kommer tættere på en krise, der vender op og ned på alt.

Hej, skat
Dejligt at se dig i aftes, selvom det kun var et øjeblik. Du virkede næsten voksen. Nogle gange glemmer jeg, at du kun er 15.
Er virkelig ked af det: Jeg glemte jo at spørge, hvordan din fremlæggelse gik. Skal arbejde til sent i nat. Vi er underbemandet i de her dage, og vi skal arbejde tre gange så hårdt, mindst.
Har du stadig tid lørdag?
Der er noget vi er nødt til tale om.
Jeg elsker dig, sødeste
Mor

Bedømmelse: ***** (Ny favorit)
Anmeldelse: Fra første øjekast var jeg solgt, så meget at jeg dagen efter tog i boghandleren for at købe den. Og det er helt klart et køb, jeg ikke er kommet til at fortryde. WAUW, wauw er nok det eneste ord, der kan beskrive den følelse jeg sad, og sidder, med! Jeg kunne næsten ikke slippe den, der skete jo hele tiden noget. Stort set alt foregik mellem linjerne på de sedler der blev hængt på køleskabsdøren.
Jeg har aldrig læst noget som dette før i mit liv, Alice Kuiper har lavet noget der hel sit eget, og det virker. Med små kommentarer her og der får hun læseren til at blive opmærksom på de helt små ting, det er ret sejt. Nu passer jeg ikke helt ind i den kasse der hedder; piger der har oplevet det samme, men jeg kan helt sikkert relaterer til datteren liv, da jeg er samme alder og noget af det der sker i bogen og kan/kunne ske for mig. Det er en hurtigt læst bog, så folkens; KAN I SÅ KOMME I GANG MED AT LÆSE!

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar