21 oktober 2012

Uglies

Titel: Uglies (Uglies-serien 1)
Forfatter: Scott Westerfeld
Forlag: People's Press Jr.

Handling: Som 16-årig bliver alle børn, i Uglyville, Opereret. Alle venter på denne særlige dag, hvor man bliver overflyttet til New Pretty Town, der hvor de Smukke bor.
Tally Youngblood bor i Uglyville, der har hun boet i sine 15 år, for ikke længe siden blev hendes bedste ven, Peris, Smuk. Tally prøver at få dagene til at gå inden selv kan flytte ind i New Pretty Town. En dag møder hun Shay, Shay vil ikke være Smuk, hun vil ud i ødemarken. Hun får overtalt Tally til at tage med, men lige inden de skal afsted får Tally kolde fødder.
Dr. Cable, fra Særlige Omstændigheder (en hemmelig organisation, der prøver at bekæmpe "ulovligheder") tvinger Tally til at følge efter Shay ud til den illegale by The Smoke, som er det sted Shay vil ud til.

Bedømmelse:***** (5 stjerner)
Anmeldelse: En utrolig dejlig bog. Skidt fremtid, helt klart, men godt skrevet (og oversat). Jeg fandt ud for kort tid siden, at det åbenbart er en bog som rigtig mange har læst? Har I? Det overraskede mig lidt, for jeg har faktisk aldrig mødt nogen der rent faktisk læst den... Hmm, men det er da rigtig dejligt, for hvor der den dog skøn, for jeg var virkelig fanget hele vejen igennem. I kan godt gætte hvor det her begynder at bevæge sig hen ikke :P Nemlig, endnu en bog I skal læse, altså hvis jeg må bestemme.
Nå, men grunden til at jeg egentlig startede med at læse den, var at jeg så den på mit lokale bibliotek, på bagsiden stod der at den var ved at blive filmatiseret af 20th Century Fox. Udsigten til også at se filmatiseringen af bogen har helt klart været et plus, at det så også er første bind af en triologi; endnu bedre :D
Jeg vil helt klart anbefale denne bog til alle jer, der har brugt noget af jeres tid til at læse den her anmeldelse og er klar til at bruge lidt mere, for det er en tidsrøver! Er du først begyndt er du nødt til at læse kapitlet færdigt og så næste kapitel og næste kapitel, og før du ved det så er gået flere timer. Så hvis du er klar til at bruge nogle timer i godt selskab, så er den her bog helt klart en, du skal læse.

- Bloggeren

2 kommentarer:

  1. Den ryger på Goodreads læselisten! :D

    // Janni aka Gulde <>< Gulde.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig, rigtig god ide ;) Har lige læst sidste bog i triologien færdig, du bliver ikke skuffet :D

      - Bloggeren

      Slet