22 januar 2013

Revolution

Titel: Revolution
Forfatter: Jakob Ejersbo
Forlag: Gyldendal

Handling: Så det her er ikke en roman som Eksil, men den er alligevel sammenhængende, alle karakterne i Revolution krydser hinanden på en en eller anden på et eller andet tidspunkt i bogen. Det giver i en sammenhæng mellem Eksil og de små historier i Revolution, for nogle af karakterne i Eksil går nemlig igen.
Så kort sagt; en samling historier der foregår i Afrika. Nogle historier der fletter sig sammen til en lidt længere, på en måde.

Bedømmelse: ***** (5 stjerner)
Anmeldelse: jeg fik tilsendt Revolution fra Gyldendal (link), yay, har gerne ville læse fortsættelse af Eksil siden jeg læste den. Men jeg vil understrege at alt jeg skriver er min egen holdning og IKKE dikteret af nogen.

Endnu en gang er jeg super taknemmelig for at få en bog, der er så god som den her var. Jakob Ejersbo er en af de bedste danske forfattere, jeg har læst. Han kan skrive på en måde, hvor man samtidig med at være med karakterne kan forholde sig kritisk overfor dem, altså tage stilling uden rigtig at tænke over det. Og det er, for mig, ret stort. For når jeg læser lader jeg bare fører af bogen, ikke noget med kritisk tænkning til efter jeg er færdig. Jeg synes det giver en bedre fornemmelse af bogen.
Såeh, sproget er som altid rigtig fint og varieret. Okay, nu lyder jeg ret så meget som en dansklærer eller en danskanalyse (jeg kan ikke gøre for, har lige analyseret den færdig til dansk senere på måneden). Men det er super godt og let at følge, et klart plus. Der er ikke noget værre end når det er for indviklet for ens hjerne. Og det har jo klart noget at gøre med at Jakob Ejersbo satsede på et mere bredt publikum.
Hele den her ting med de sammenhængende historier er jeg ret vild med. Det viser at forfatteren har tænkt over det hele, at det ikke bare tilfældigt. Så er det klart også nemmere at værdsætte en bog, når man ved at forfatteren har tænkt over hvordan det hele skal udspille sig i forhold alt det andet, så det ikke bare er ligegyldigt og en pengemaskine. Så thumbs up!
Jeg kan selvfølgelig skrive meget mere om, hvorfor jeg er ret så vild med den er bog, men det er meningen at det skal være en lidt kort anmeldelse ;) Så her slutter den her anmeldelse, men I er selvfølgelig velkomne  til at spørge ind.

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar