28 januar 2014

Top 10 Tirsdag - verdener jeg ikke vil leve i!

Top 10 tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er verdener man ikke vil leve i.

1. Delirium af Lauren Oliver
At leve i verden, hvor kærlighed fjernes som en sygdom, ellers tak! Jeg er vild med mine følelser, også selvom de får mig til at gøre dumme ting en gang i mellem.

2. The Fault in our Stars af John Green
Her er en verden jeg slet ikke vil ind i, der er alt for meget smerte til at jeg kan bære det. Og en ting, jeg da slet, slet ikke vil, er at bytte plads med Hazel, sådan overhovedet!

3. Slettet af Teri Terry
Jeg er ikke vild med totalitære og overvågende stater, jeg kan ikke se meningen i det. Derfor er jeg slet, slet ikke fan af det samfund som Kyla bliver opdraget til at passe ind i.

4. The Hunger Games af Suzanne Collins
Uha! Overvej at bo i et land som dette, hvor alle er inddelt i distrikter og bogstavelig talt skal kæmpe for livet konstant, og så er jeg ikke en gang begyndt at tale om Høsten og Spillet.

5. Afrika-triologien af Jakob Ejersbo
Voldtægt, racisme, bedrag, rige og fattige... Det lyder ikke videre tiltrækkende. I hvert fald ikke for mig. Bare det at læse mig igennem alle bøgerne var både hårdt og svært, men at skulle leve i det hver eneste dag? Jeg kan slet ikke forestille mig hvor forfærdeligt det må være.

6. Ender's Game af Orson Scott Card
Jeg kan meget godt lide den del, hvor hele verdenen er blevet enige om en våbenhvile, men jeg er nu knap så begejstret over grunden, trussel fra en anden planet, og hvordan de vælger at optræne børnesoldater for at få bugt med problemet.

7. Gossip Girl af Cecily von Ziegesar
Lige meget hvor fascineret jeg har været af deres verden af luxuriøse diamanter, designere og champagne, så har jeg intet ønske om at være en del af alle intrigerne.

8. Forfatningen af Gemma Malley
Okay, tag lige en dyb indånding før jeg smider den her. Tag jorden om ikke mange år, læg så en generation af voksne der er bange for at dø, plus en utrolig dårlig løsning på problemet med overbefolkning og så har du grundingredienserne til verdenen i Forfatningen.

9. Prinsessen i Tårnet af Sharon Stewart
Bogen foregår under Den Franske Revolution med Marie Antoinettes ældste datter som hovedperson. Alle der bare har en smule kendskab til den franske historie kan vel nok forstå hvorfor eg ikke ønsker at være en del af denne verden.

10. Den enes død af Sara Shepard
En søster er død og den anden bliver presset til at tage dennes plads, så ingen vil opdage fraværet (og sjovt nok; så mordet ikke opdages), det lyder ikke videre tiltrækkende, vel??

- Anna

2 kommentarer:

  1. Det interessante ved den liste er jo at man kan spørge sig selv, hvor mange af de verdener vi reelt kan ende ud med at leve i? Måske ikke os, men så vores børnebørn, oldebørn, tipoldebørn. Man skal jo ikke være Einstein for at se at vi er godt i gang med at smadre en god del af planeten og vores eget levegrundlag. De dystopiske sci-fi-romaner bliver mere og mere aktuelle for hver dag der går, bliver det virkelig ved med at være ren fantasi? Jeg håber, men mit håb svinder lige så stille. Men lige som dig kunne jeg heller ikke tænke mig at leve i den verden som Katniss, Lena eller Kyla lever i fx. Uf!

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Det er faktisk noget, der er mere skræmmende end de fiktive verdener jeg rent faktisk har beskrevet ovenfor. Det er da være vildt skræmmende at se ligheder fra de dystopiske verdener - men det er nu heller ikke helt tilfældigt at det lige præcis er dystopien der er mest repræsenteret i denne uges TTT, mon ikke der er et mere eller mindre skjult budskab ;)

      Slet