20 maj 2014

Top 10 Tirsdag - Bøger om venskab

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er 10 bøger om venskab.

1. The Perks of Being a Wallflower af Stephen Chbosky
Denne bog er en af mine absolut yndlingsbøger omkring venskaber og vigtigheden i dem. Når man læser om Charlie liv inden Patrick og Sam hiver ham ind i alskens oplevelser, ser man pludselig hvor meget rigere et liv kan blive.

2. Fire piger et par Jeans af Ann Brashares
Som så mange andre piger har jeg også læst Brashares' hyggelige serie om de fire veninder der deler et par magiske jeans. (For jo, de er magiske - hvordan skulle alle fire piger ellers kunne passe bukserne?)

3. Harry Potter-serien (I know, det er jo faktisk ikke én bog) af J. K. Rowling
I bøgerne om Harry Potter spiller kærlighed og venskab en kæmpe rolle, for Harry ville aldrig nogensinde være nået så langt uden sine venner, Ron og Hermione. Det viser endnu en gang hvor vigtigt venskaber er.

4. Drengen i den Stribede Pyjamas af John Boyne
Jeg så filmen i biografen og noget af det der i den grad fangede min interesse var den fantatiske historie der blev fortalt om et helt specielt venskab på tværs af religion og overbevisning. Et venskab der trodsede alt. Helt utroligt rørende.

5. Looking for Alaska af John Green
Fest, druk og kærlighed på en kostskole. Det er noget af det Pudge møder i selskab med Alaska og The Colonel, som hiver ham med ud på eventyr der ændrer hans liv på en meget markant måde.

6. I går var i dag i morgen af Jay Asher og Carolyn Mackler
To venner der opdager Facebook en sommerdag i 90'erne. Det er interessant at følge de to venner og deres diskussioner om hvad der er rigtigt og forkert i forhold til den magt de har over deres fremtidige jeg.

7. Me, Earl and the Dying Girl af Jesse Andrews
Denne bog har jeg faktisk ikke læst (men jeg vil rigtig gerne), men jeg kan læse mig til at den handler om et venskab mellem tre mennesker, hvoraf en af dem er ved at dø. Jeg tror den kan starte med nogle ret interessante tanker.

8. The Fault in our Stars af John Green
Nej, det er ikke det største tema, men der er dog en del om grænsen mellem at være venner og elskere. Det er en problemstilling rigtig mange af os unge møder og derfor er det et vigtigt emne af belyse - selvom det måske ikke vises på lige præcis denne måde.

9. Cirklen af Mats Strandberg og Sara B. Elfgren
Man har jo lidt hørt historien før. Nogle mennesker der får nogle magiske kræfter og derfor er nødt til at arbejde sammen, og være venner, for at kunne klare udfordringerne som de møder.

10. Mobbet af Sue Mayfield
Denne bog hører egentlig slet ikke inde under temaet; venskab - og så alligevel. Den handler om de uhyggelige konsekvenser der følger afsavnet af det.

//Anna

2 kommentarer:

  1. Vildt godt og brugbart indlæg! :D

    www.katrinesommer.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Iiih, det er jeg da glad for at høre :)

      Slet