15 august 2015

Arcane

Titel: Arcane | Forfatter: Sever Bronny | Forlag: Sever Bronny Ltd. | Udgivelsesår: 2014 | Sidetal: 349 | Anmeldereksemplar

14-årige Augum drømmer om at blive en troldmand og sammen med hans to venner Bridget og Leera forsøger han at nå drømmen. Men i kongedømmet er der kaos, hvilket gør deres drøm næsten umulig. For kongen er blevet styrtet af en tyran, der driver jagt på Augums mentor, den legendariske heks Anna Atticus Stone. Hans mentor har en af de syv mytiske artefakter som tyrannen skal bruge for endeligt at kunne overtage magten.

Allerede fra begyndelsen fik jeg de vildeste Harry Potter-vibes, hvilket lagde grund for en del undren for der er ikke rigtig noget der minder om Harry Potter-universet i bogen. Weeeell, udover at der findes magi og tilgangen til magien er noget mere akademisk end i de fleste bøger (jeg har læst). Og magien er jeg ret vild med. Eller rettere; magiens præmisser i bogen. Det er på ingen måde idyl og tryllestave, men tilgengæld hårdt arbejde hvor man kun kan håbe på at kunne gøre sig fortjent til at opnå ufattelige kræfter. Det er på ingen måde en selvfølge.

Som det er med de fleste bøger indeholer denne bog også sin del af plottwists, men hvis man bare er en smule velbevandret inden for litteraturens verden, så er min teori at de ikke vil chokere læseren synderligt. Det var i hvert fald sådan jeg havde det ved hvert plottwist. Det var simpelthen for ordinært.

Jeg har helt ærligt ikke meget at sige om den her bogen - hverken godt eller rigtig skidt, for skidt er det jo når der ikke rigtig er noget at sige. Det tyder på at bogen ikke gjorde noget indtryk og egentlig virkede relativt ligegyldig. Desværre. Derfor vil jeg heller ikke opholde jer længere end til en kort opsummering som en sidste kommentar. På trods af nogle ret fede tanker om magiens virken mangler den at kunne efterlade mig med mere end "ingenting" og derfor mener jeg at den ikke rigtig er værd at læse, medmindre man selvfølgelig ikke har andet tilbage på tbr-listen.

✬  ✬ ✬ 

1 kommentar:

  1. Hvor ærgerligt, at bogen ikke gjorde et særligt indtryk. — Men det lyder nu alligevel spændende, at tilgangen til det at udøve magi ikke er baseret på at have en tryllestav, men på hårdt arbejde. Det lyder forfriskende, taget i betragtning, hvad man møder i andre post-Harry Potter bøger.

    SvarSlet