27 maj 2012

Vildskab

Titel: Vildskab
Originaltitel: Shiver
Forfatter: Maggie Stiefvater
Forlag: Gyldendal

Handling: Grace blev som lille angrebet af et ulvekobbel. Siden den gang har hun følt sig stærkt tiltrukket af en bestemt ulv, der reddede hendes liv den gang. Hver eneste vinter kigger hun efter den. Og kan ikke klare sommerens adskillelse, for der forsvinder ulvene. I seks år har det været sådan. På sit syttende år, om efteråret, møder Grace endelig sin elskede ulv, i menneskeform. Sam er hans navn.

Bedømmelse: ***** (3 stjerner)
Anmeldelse: Jeg har faktisk kun hørt gode ting om bogen, hvilket jeg ikke kan forstå. Hvornår er det den er fra? 2009. Det er 4 år efter Twilight, og det kan godt være, at der er nogle, der synes, det er længe nok fra en smukt-mytologisk-væsen-og-pige-uden-selvværd-bliver-forelsket-og-skal-tilbringe-resten-af-deres-liv-sammen-bog, men jeg synes, at man som forfatter selv skal finde på handling og karakterer og ikke bare kopiere fra andre. Og det var noget af det, jeg hele tiden havde i baghovedet, da jeg læste den. Den kunne nok blive endnu bedre, hvis den ikke hele tiden prøvede at ligne Twilight.
Flere gange kunne jeg ikke lade være med at blive sur over deres konstante benægtelser, "han elsker mig ikke", "hun vil ikke kunne lide mig, hvis jeg fortæller hende det". Er det ikke meningen, at vi skal lære at tro på os selv? Og, selvfølgelig elsker I hinanden, så stop med at tvivle! Det er så trættende.
En ting jeg dog må give kredit for; temperaturen. Det at hvert kapitel starter med hvem, vi følger, og hvor koldt det er. Kulden har stor betydning i bogen, og på den måde får man kulden serveret på en smagfuld måde. Like that.
Sproget passer også fint til mig, det går tilpas hurtigt og dvæler ikke ved uvæsentlige og urelevante detaljer. Og så er der ikke nogle mærkelige pauser, er også ret vild med det :D

- Bloggeren

2 kommentarer:

  1. Tak skal du have! :) Nej, jeg har ikke købt nogle endnu - det må vente til næste måned! ;)

    Jeg synes faktisk ikke at Vildskab - eller Shiver, som jeg fortrækker at kalde den ;) - forsøger at ligne Twilight. Der er jo bøger langt før Twilight, der også omhandler kærlighed mellem det paranormale og det menneskelige. Jeg synes til gengæld at Maggie Stiefvaters historie er utrolig original. :)

    - Rebecca (breakingfree.dk)

    SvarSlet
  2. Jeg må, sige jeg, jeg kedede mig. Den var sådan lidt; kom nu videre, og det er også det jeg ikke kan lide ved Twilight, benægtelserne. Jeg vil have viljestyrke ;)

    - Bloggeren

    SvarSlet