27 marts 2014

Divergent

Titel: Divergent #1: Afvigeren
Originaltitel: Divergent
Forfatter: Veronica Roth
Forlag: Avilda

Handling: I Beatrice Priors verden findes der fem forskellige slags måder at leve på, alt afhænger af hvilke værdier man mener er vigtigst. For de Sanddru er det ærligheden, der vægter højest, Puritanerne mener det er uselviskhed, Intelligentsia synes det er viden, Pacifisterne tror på en verden med fred og Skytsenglene betyder tapperhed alt.
Beatrice er født og opvokset hos sin puritanske familie og har levet efter deres værdier hele sit liv, men da hun som 16-årig skal vælge mellem de 5 fraktioner får hun et overraskende svar som gør at hun begynder at komme i tvivl om hvor hun skal være resten af sit liv. Hun er en afviger, noget meget sjældent og i følge regeringen også noget farligt, derfor skal hendes valg også træffes ud fra hvor hun ikke skiller sig ud.

Bedømmelse: ***** (4 stjerner)
Anmeldelse: Jeg kan godt forstå al den hype, der er opstået omkring Divergent, af flere grunde: for det første er det en af de bøger der læser sig selv, for sproget er skrevet på en intuitiv måde, der gør bogen nem at læse. Og for det andet er Beatrice da en rigtig dejlig hovedperson. Jeg kan i hvert fald ikke lade være med bare at holde en smule af hende, selvom jeg måske ikke ligefrem bifalder alle hendes handlinger, så er det tydeligt at hun træffer sine valg ved at lytte til sit hjerte, og det er noget jeg støtter 100 % op om, for jeg ved selv hvor svært det er. Det er sødt at følge hende og se hvordan hun ikke har nogen ide om at hun rent faktisk ikke laver andet end at følge sit hjerte. Det er noget der bliver helt tydeligt, da hun oplever sin første forelskelse, men pga. hendes naivitet og uerfarenhed aner hun ikke va der har ramt hende, og på den måde slipper læseren for en postapolyptisk version af Twilight! Yay!
Selvom jeg generelt virker tilfreds med bogen så var der en ting, der slog mig; nemlig hvor vigtigt et meget gennemtænkt plot er. For mig virker det som om at især slutningen bare er proppet ind, fordi "hov, der skal vist også være en slutningen!" Jeg synes simpelthen, at der er for lidt, der leder op til slutningen (eller rettere bogens slutninge, for den rigtige slutning kommer senere i serien).
Men på trods af det har jeg da helt klart tænkt mig at fortsætte, for hey, der er flere positive ting end negative ting at sige om bogen.
- Anna


Ingen kommentarer:

Send en kommentar