14 december 2014

Eleanor & Park | Decemberbogen

Titel: Eleanor & Park| Forfatter: Rainbow Rowell | Forlag: Orion | Udgivelsesår: 2013 | Sideantal: 325



Året er 1986. Park er ham der altid sidder bagerst i skolebussen med sine sorte t-shirts og sine høretelefoner der altid hænger på hovedet, der oftest er begravet i en bog. Han prøver at være usynlig for alle, men den nye pige Eleanor får med det samme øje på ham. Hun er lige flyttet til Omaha, Nebraska sammen med sin kaotiske familie. Og med sit flammende røde hår og underlige tøj kunne hun ikke være mere iøjenfaldende. Men langsomt, ganske langsomt finder de to outsiders hinanden i en fælles kærlighed til mix tapes og tegneserie.

Jeg havde helt glemt hvilke dejlige historier Rowell skriver, og det var da en dejligt gensyn med dette da jeg i sommers åbnede bogen for første gang. Jeg var på vej til min feriedestination mens jeg læste den, så derfor blev meget af bogen læst i Københavns lufthavn, i flyet på vej derhen og på gulvet ved bagagebåndet mens jeg ventede på at min families kufferter kom. Min bekymring var mest af alt hvorvidt dem omkring mig ville tænke at jeg var alt for skør, jeg sad nemlig konstant og smilede dumt for mig selv over bogens sødme og store mængde kærlighed. Det er en sød, fin og forsigtig historie hele vejen igennem, på trods af de bump karaktererne møder på deres vej. Det er faktisk også disse bump der gør mig endnu mere vild med bogen. For det gør at der er mere til kærlighedshistorien end bare to personers forelskelse. Det gør hele fortællingen mere rund og fyldig at der også bliver talt om mobning, mindreværdskomplekser og det at have det svært derhjemme. Det viser mere af deres verden samt at det er nogle problematikker der bestemt bør stilles skarpt på. I denne bog bliver det gjort på en måde, så man ikke bliver overmandet med dette, men heller ikke undgår at lægge mærke til problemstillingerne.

Jeg var fortryllet og forelsket fra side ét og frem til der ikke var mere at læse (måske endda længere end det) og jeg frygtede derfor fuldstændig det tidpukt hvor jeg havde læst bogen færdig. Det var da også med sorg at jeg noget tid efter læste sidste linje til slut. Det var en virkelig god bog, der efterlod med fornemmelserne af sødme, vaniljestænk og lysten til at have det samme forhold som Eleanor og Park. Dette gør at jeg selv nu, ca. et halvt efter jeg læste bogen, ikke har lyst til at give slip på de to.

✬ ✬ ✬ ✬ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar