22 marts 2015

Halløj på Christiansborg

Titel: Halløj på Christiansborg | Forfatter: Morten & Søren Ellemose | Forlag: Books on Demand | Udgivelsesår: 2014 | Sideantal: 312 | Anmeldereksemplar


Den tykke, uintelligente journalist Henning Dahlmose styrter - som ved et uheld - ned i et politisk komplot, der involverer alt fra ministre, spindoktorer og godsejere til livets gang i magtens bygning, Christiansborg, og erhvervslivet i kølvandet på salget af DONG til amerikanske Gold, Digger & Saxman (I see what they did there), noget bogen også skal ses som en slags nøgleroman til.
Det er en satire der fortæller om grådighed, magtliderlighed og bagdelen ved erhvervslivet - intriger og lyssky aftaler - der alt sammen lader den almindelige borger tilbage med følgerne.

Det er sjældent jeg udfordrer mig selv med nye genre, men det valgte jeg at gøre her, mest af alt fordi forfatterne var søde og tilbød mig bogen. Grunden til denne kujon-agtige tilgang er at jeg er bange for at blive skuffet over bogen og derved genren og derefter aldrig røre genren igen. Og det er lidt sådan jeg sidder nu. Med en frygt over at vende tilbage til satire-genren. Humoren var passede slet ikke til mig. Den var mere sort, langt ondere og mere ironisk end hvad jeg selv ytre.

Heldigvis var det ikke kun en ærgerlig humor, jeg må indrømme at jeg sad og småfniste ved nogle få passager i bogen over nogle af de kommentarer der var skrevet og den helt sindssyge udstilling af det politiske landskab i Danmark, f.eks. statsministeren der er med i Vild med Dans og den forrige statsminister der er checket ind i Paradise Hotel.

Ved de fleste passager sad jeg dog med følelsen om at jeg spildte min tid - hvilket vi alle ved er den mest ærgerligt fornemmelse ved en bog. Andre gange sad jeg bare med fornemmelsen af at bogen skulle overståes og et ønske om at der var flere passager som jeg nævnte ovenfor. Mest af alt glædede jeg mig bare til at jeg var færdig med at læse den, så jeg i stedet kunne give mig i kast med nogle af mine andre bøger. Jeg manglede simpelthen at kunne se logikken bag hvordan det hele eskalerer som gør. For mig virker det kun som om at det sker for at gøre det vildere og mere vanvittig at læse.
Nej, jeg var bestemt ikke tilfreds med læsningen.

✬  ✬ ✬  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar