24 marts 2015

Top 10 tirsdag - de savnede barndomsbøger

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti bøger fra min barndom som jeg savner og/eller ønsker at læse igen.

1. Saffys Engel af Hilary McKay

2. Mester, Mester, Mester af Thomas Winding

3. Ronja Røverdatter af Astrid Lindgren

4. Løven, Heksen og Garderobeskabet af C. S. Lewis

5. Tante Grøn, Tante Brun og Tante Lilla af Elsa Beskow

6. Barbapapa-bøgerne af Annette Tison og Talus Taylor

7. Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren

8. Folk og røvere i Kardemommeby af Thorbjørn Egner

9. Mustafas Kiosk af Jakob Martin Strid

10. Den første gang jeg læste Harry Potter (eller rettere, første gang jeg fik læst den højt)

Hvilke bøger savner I fra jeres barndom og derfor ønsker at hive frem igen snart? Er der en uovertruffen favorit blandt de nostalgiske minder?

2 kommentarer:

  1. Enig i Narnia og Harry Potter. Kunne ønske jeg kunne oppleve dem for første gang igen :P

    Kan også huske da jeg var endnu yngre læste jeg en bog der hed drengen i løven eller noget i den stil. Kan ik huske den specielt, andet end at jeg læste den hele tiden :)

    Tror faktisk aldrig jeg læste Ronja Røverdatter, så kun filmen.. Tilgængeld kan jeg huske Mathilda av Roald Dahl :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har aldrig fået læst Roald Dahl, hvilket virkelig er trist efter min mening. Det virker som om de fylder mange med nostalgisk magi :/ Øv bøv!

      Slet