18 august 2013

Pandæmonium


Titel: Pandæmonium (Delirium #2)
Originaltitel: Pandemonium
Forfatter: Lauren Oliver
Forlag: Politikens Forlag

Spoiler Alert!
Handling: Lena bor nu i Vildmarken, der hvor Alex kommer fra. Efter længere tids vandring i sorg over Alex' forsvinden møder hun tilsidst en flok "lovløse", som tager sig af hende. Hun bor sammen med dem i ruinerne fra en af de byer der fandtes før Blitzen. Her oplever hun en helt anden måde at leve på, og selvom den er hårdere end den, hun er vant til, holder hun af det.
Til det handlingsforløb er der også tilknyttet et andet. Et der foregår længere i fremme i tiden, end der hvor hun bor i Vildmarken. Et der foregår i New York, hvor Lena er flyttet ind og bor sammen med to andre i en lejlighed. Alle tre er medlem af modstandsbevægelsen og er gået undecover for at hjælpe med at stoppe operationerne.

Bedømmelse: ***** (5 stjerner)
Anmeldelse: Jeg glædede mig virkelig til at læse opfølgeren på første bind, og jeg blev da bestemt ikke skuffet, da jeg endelig satte mig ned og begyndte at læse. Jeg synes den virker rigtig godt sammen med bog 1, nok især fordi Oliver har valgt at fortællerkompositionen skal være en helt anden. Dvs at der er to parallelle handlingsforløb, der foregår i to forskellige tidspunkter af Lenas liv, dog ikke med meget lang tid i mellem. Jeg synes der er to rigtig gode ting ved det valg. Nummer et; den kommer ikke til at minde alt for meget om første bog, og derfor kommer man ikke hele tiden til at sammenligne. Sådan; aaarh! Det hele minder bare om hinanden. Handlingen var meget bedre i første bog! Det kunne lige så godt være en bog og ikke delt op i to!
Og nummer to; jeg tror simpelthen ikke at Oliver kunne fylde nok til at Pandæmonium kunne være to bøger, i hvert fald ikke uden at bøgerne ville blive utroligt langtrukne og kedelige. Derfor er jeg yderst tilfreds med at hun har valgt hvad hun har valgt. Især fordi bogen jo bare på rigtig mange områder er rigtig god. Jeg nød i hvert fald at læse den hele.
I denne bog får man også en anden side af kærlighed at se, nemlig sorgen over at miste en man elsker. Og jeg er ret vild med at Oliver behandler forskellige sider af kærligheden, så man ikke bare får den lyserøde forelskelse - den del var der jo rigtig meget af i bog et.
Så hvis man har læst Delirium, så skal i da klart læse Pandæmonium!
- Anna

2 kommentarer:

  1. Hvor er det dog skønt med en positiv anmeldelse af Lauren Olivers bøger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo også en helt fantastisk skøn historie :)

      Slet