27 august 2013

Cassias Valg

Titel: Cassias Valg (Matched #1)
Originaltitel: Matched
Forfatter: Ally Condie
Forlag: Cicero (Under Rosinante & Co)

Handling: Cassias verden består af andres beslutninger og hun har ingen mulighed for at ændre eller være med til at bestemme disse. De store beslutninger bliver taget af Samfundet, det bestemmer hvordan dit liv skal bygges op. Med det menes; hvem du bliver gift med, hvilket arbejde du skal have og hvornår du skal dø. Allerede som meget ung bliver teenagerne matched med en, som Samfundet mener er passende. Det sker til et bal, som er alles helt store aften. Cassia er heldig, hun bliver matched med hendes aller bedste ven; Xander. Men da hun vil læse om ham i de filer hun har fået, er det ikke ham der vises.

Bedømmelse: ***** (5 stjerner)
Anmeldelse: Endelig fik jeg læst den, en bog der har stået på min to-read liste i 2 år! Ja, det siger vist lidt om hvor god jeg er til at få taget mig sammen til at gøre ting jeg gerne vil ;) Men hvor jeg dog fortryder ikke at have læst den noget før. Jeg tror faktisk, den har fået mig overbevist om, at min nye yndlingsgenre er dystopi. Den er sammen med Delirium- og Uglies-serien, de mest interessante bøger jeg har læst, fordi de bygger videre på det liv, vi fører nu, og som sender os til ekstremer. Som en gymnasieelev med interesse for samfundsfag, så er det jo en bog der virkelig vækker interesse. Især med alle de spekulationer der findes, om hvordan samfundet vil udvikle sig.
Og så er den set fra en teenagers synsvinkel, hvilket gør det meget nemmere for mig at leve mig ind i, hvilket vist også er meningen, haha. Så jeg må da sige at jeg var vældig tilfreds med at læse bogen, og den tilfredshed blev ikke mindre, da jeg opdagede at bogen er en del af en serie, yay! Så kære mennesker, hvis i ikke allerede har læst bogen, så kan i roligt begynde nu :)
- Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar