21 juli 2013

Monsteret fra dybet

Titel: Monsteret fra dybet (The Young Bond 1)
Originaltitel: SilverFin
Forfatter: Charlie Higson
Forlag: Stella Bøger

Handling: For første gang får vi lov til at møde den dreng, der senere bliver til den legendariske James Bond.
Her er han 12 år gammel og er lige begyndt på den engelske kostskole Eton. Han får nogle venner her og møder også sin første fjende. Han er egentlig ikke særlig glad for stedet men fortsætter alligvel med at gå der. Det eneste han kan li' er at løbetræne og det gør han så det meste af tiden.
I påskeferien tager han op til sin onkel i Skotland. Her hører han om om en forsvunden dreng. James beslutter sig for at finde ud af hvad der er sket med drengen. Og herfra bliver det rigtig James Bond-spænding i børnehøjde.

Bedømmelse: ***** (3 stjerner)
Anmeldelse: Yay endnu et anmelder eksemplar! Og endnu en gang vil jeg understrege, at det er min egen holdning, jeg skriver her.

Nu er jeg ikke den største fan af James Bond, hermed ikke sagt at jeg ikke kan lide historierne om ham, for det kan jeg godt. Jeg tror faktisk, at jeg har set alle filmene eller i hvert fald næsten alle. Men det er nu mest fordi min mor rigtig godt kan li' ham. Okay, så pointen i al den plapren; jeg er jo nok ikke lige målgruppen for den her bog, men det vil jeg holde uden for min bedømmelse. Jeg vil kigge på hvordan den er skrevet.
Det var egentlig en helt okay bog, ikke det store litterære mesterværk, men det havde jeg heller ikke forventet. Den levede op til mine forventninger, men overgik dem nu ikke. Faktisk synes jeg at der var flere passager jeg godt kunne have undværet, de var sådan lidt ligegyldige. Og så synes jeg egentlig at James virkede som en ret irriterende dreng. I kender dem godt, ikke? Den slags der bare er god til alt og så prøver de ikke en gang. Møgirriterende. Ja, sådan er James i bogen. Og det er ret svært at læse en bog, når man har så svært have nok empati for hovedrollen. Jeg vil dog lige tilføje at jeg faktisk fik empati for ham til sidst. Bare så i lige ved det.
Men bogen var alt i alt god, og jeg regner da med at læse forsættelse. Det er af to årsager. Den er at jeg har fået både bog 1 og 2 tilsendt af forlaget. Den anden grund er at jeg faktisk gerne vil vide hvordan han udvikler sig i bog 2, for jeg fandt et eller andet der gjorde at jeg faktisk begyndte at kunne li' ham og jeg vil rigtig gerne se mere af den dreng.

- Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar