29 juli 2013

Delirium

Titel: Delirium (samme originaltitel)
Forfatter: Lauren Oliver
Forlag: Politikens Forlag

Handling: Vi er i fremtidens USA, hvor hver enkelt by er blevet lukket af og der er ingen kontakt til resten af verdenen eller de andre byer. Hver by lever i deres egen selvstændige boble, dog bevidst om de andre byer. De lever i et samfund der faktisk minder lidt om kastesystemet, man bliver i samfundsklasserne og der er ikke mulighed for at rykke op. Man kan dog godt være sammen med folk fra forskellige klasser, men det er yderst sjældent det sker, når man først er blevet opereret. Operation gør at man bliver immun overfor amor deliria nervosa også kendt som kærlighed. En ting der er blevet erklæret en sygdom og som skal kureres.
Lena er snart 18 og skal evalueres, så hun kan blive matchet med den hun skal giftes og have børn med. Alt efter hvordan hun klare sig bestemmes hendes fremtid. Noget der findes efter operationen, der fjerner "sygdommen". Problemet er bare at på den dag møder hun en, der gør at hun umuligt kan affinde sig med det vante.

Bedømmelse: ***** (Ny favorit)
Anmeldelse: Jeg har fået tilsendt Delirium af Politikens Forlag som anmeldereksemplar, men i kan forvente en anmeldelse med personlige holdninger.

Den første del af bogen kunne jeg ikke lade være med at tænke på The Sims. Altså, alt hvad de skal gøre bestemmes oppefra og de har ingen fri vilje, selvfølgelig med lidt afstikkere. Præcis som i The Sims. Den der tanke blev ved med at være i mig hele vejen igennem og det var faktisk ret sjovt at sammenligne med hele vejen igennem :D
I det hele taget er den rigtig godt skrevet og gennemtænkt. Jeg nød virkelig at læse den, selvom den faktisk var ret uhyggelig. Prøv lige at tænk jer; en verden uden kærlighed! For mig er det nok den mest uhyggelige ting. Og jeg synes altså, at det hele er ret godt beskrevet. Man føler virkelig at det findes...eller nok at det kommer til at findes.
Alt det kærlighed der er med, det kan jo nemt komme til at blive kvalmt og for meget. Og vi har jo med en hovedperson der er smittet af "sygdommen" at gøre. Men det bliver den ikke. Al snakken om forelskelse og når de er sammen, det er bare rigtig hyggeligt og rart. 
Bogen kan i det hele taget anbefales, jeg glæder mig allerede til at læse næste bog.

- Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar