08 april 2014

Top 10 tirsdag - unikke bøger

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er de mest unikke bøger jeg har læst. Med det mener jeg bøger, der har haft deres egen helt unikke effekt på mig og som jeg husker tilbage på med en glæde og taknemmelighed.

1. Vinterpiger af Laurie Halse Anderson
Jeg er helt vild med Laurie Halse Anderson på grund af hendes arbejde med at nedbryde tabuerne omkring spiseforstyrrelser, overgreb osv. Det er jo i reglen emner de fleste undgår fuldstændigt, fordi det er mere behageligt på den måde. Hendes bøger har samtidig gjort at jeg selv er mere åben i forhold til disse emner og mig selv, hvilket på mange måder har gjort mig mere selvsikker.

2. Fangirl af Rainbow Rowell

Jeg har altid være hende den mærkelige pige der hellere ville læse en bog eller finde på nye historier om de personer hun tegnede. Da jeg blev ældre og fandt ud af at jeg skulle have briller så var min skæbne beseglet. Jeg havde intet valg, jeg skulle være en nørd resten af mit liv. Cath og Rowell vist mig i denne bog at det er helt okay at være sådan.

3. Ender's Game af Orson Scott Card

Denne er en bog af mange der har været med til at slå min overbevisning om nødvendigheden af venner og kærlighd fast, for mig var det et af de vigtigste temaer der var at finde i hele bogen. Og ja, jeg er en kæmpe stor fan af næstekærlighed, hvis I ikke allerede har opdaget det.

4. Harry Potter-serien af J. K. Rowling

Harry og Co. fuldte med mig fra barnsben og frem til jeg var i de begyndende teenage-år. De har lært mig hvor meget kærlighed og et godt (og gennemarbejdet) forfatterskab betyder for læseglæden. Samtidig har serien været med til at finde ud af hvilken kvinde jeg ønsker at være. En god blanding af Luna, Hermione, Ginny og Molly (og helt sikkert flere, men dem har jeg glemt).

5. The Fault in our Stars af John Green

Jeg er en totalt sucker for kærlighedsfortællinger, okay? Men som flere andre synes jeg nemt at de kan blive lidt for sukkersøde og for perfekte. Green fortalte mig med denne historie at lige meget hvem du er og hvad du fejler er der altid nogen der er klar til at elske dig og se dig somd deres helt egen uendelighed. Okay.

6. The Perks of being a Wallflower af Stephen Chbosky

Jeg ved at det ikke er alle der er lige vild med denne bog, men den er en af mine absolutte favoritter. Jeg har selv været lidt af en indelukket (læs: små-ensom) type da jeg var yngre, derfor ramte Chbosky plet og vækkede de helt rigtige følelser inden i mig og fik mig endnu en gang til at forstå vigtigheden af venner.

7. The Hunger Games af Suzanne Collins

Jeg går rigtig meget op i fremtiden og hvordan vi på den bedste måde fortsat kan bo på denne skønne planet, derfor synes jeg at bøger som The Hunger Games er utroligt spændende og sætter mange tanker i gang. Tanker opstår og paralleller drages - og jeg er sikker på at begge ting sker på den bedst tænkelige måde. 

8. Afrika-triologien af Jakob Ejersbo

Jeg tror at det var omkring her at jeg blev rigtigt voksen - eller måske rettere blev brutalt hevet ind i det, der ud fra en 15-årigs verdenssyn måtte ligne det at blive voksen. Jeg har aldrig før, eller siden, læst noget der var så voldsomt og noget der i så høj grad gav mig et mål for ændre verdenen.

9. Livet på Køleskabsdøren af Alice Kuipers

Det er en meget kort bog, men på trods af længden formår Kuipers at hive læseren fuldstændig ind i historien og får bl.a. mig til at binde mig følelsesmæssigt til de to personer i bogen. Hun lærte mig hvor vigtig nær kontakt til mine familie og venner er og at jeg for en hver pris skal sørge for holde fast i det.

10. Skammer-serien af Lene Kaaberbøl

Et eller andet geni i mi familie fandt på at give mig Skammerens Datter i fødselsdagsgave et år og var derved, sammen med mange flere, med til opvækkelsen af mi ustyrlige læselyst. Kaaberbøl og hendes værker vil altid have en helt særlig plads i mit hjerte.

Dette indlæg har (tro det eller ej) været en følelsesmæssig rejse for mig. Jeg tog mig selv i at fælde et par tårer mens jeg skrev. Jeg håber I har taget godt imod min åbenhed.
- Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar