25 oktober 2015

Girl Online






Titel: Girl Online | Forfatter: Zoë Sugg (og en ukrediteret ghostwriter) | Forlag: Penguin | Udgivelsesår: 2014 | sidetal: 352

Penny har en hemmelighed. Under det anonyme brugernavn GirlOnline blogger Penny om de følelser hun normalt føler, hun er nødt til at skjule for verden bl.a. de angstanfald der bliver mere fremtrædende i hendes hverdag. Ved juletid får hendes forældre et jobtilbud der betyder at hele familien skal holde jul i New York. Her møder Penny den skønne Noah og falder pladask for ham.

Kender man bare lidt til youtube-kulturen, ved man at især Zoë Suggs bog har fået masser af omtale på diverse medier, fordi ja, hun er Zoella og pt. har en youtube-kanal med ni millioner subscribers. Og så fordi det efter udgivelsen er kommet frem at hun ikke har skrevet bogen alene, hvilket i den grad varmede op under debatten om youtubere og deres bogudgivelser. Heldigvis havde min søster fået bogen i julegave, så jeg kunne læse den i løbet af sommerferien og få min nysgerrighed angående denne bog stillet.

Jeg blev på ingen måde overrasket. Den var kedelig og for let læst - det vil sige at jeg læste de 352 sider på mellem 4-5 timer. Derudover er der nogle meget underlige sidespring som slet ikke passer ind i historien. Eksempelvis nævner Penny med en sætning i begyndelsen af bogen at hun hader at bo i Brighton, men ellers bliver det ikke rørt det mindste i resten af bogen og det virker lidt som en detalje som ikke er blevet fjernet i korrekturen (eller måske fordi man havde travlt med at få den ud i butikkerne?). 

Jeg vil dog som modstykke til dette også sige at bogen har en stor fordel set i min optik. Den får folk til at læse. Som tidligere nævnt at Zoë ni millioner subscribers og hun bestemt ikke holdt sig tilbage for at fortælle om sin bog. Og ud fra hvad jeg har hørt har bogen givet gode salgstal, hvilket tyder på at folk læser den. Og selvom jeg måske ikke er vild med bogen, så ser jeg det som noget ekstremt positivt at den får folk, der normalt ikke ville bruge deres fritid på bøger, til at læse. Point til Zoë og især Penguin for at kunne se det.

✬  ✬ ✬ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar