09 oktober 2015

When she smiled



Titel: When She Smiled | Forfatter: Ritoban Chakrabarti | Forlag: CreateSpace Independent Publishing | Udgivelsesår: 2014 | Sideantal: 232 | Anmeldereksemplar

Mrittyunjoy Roy er en gut på 15 år. Han har boet ti år i Shimla, som er et meget nordliggende område i Indien, men de seneste to år har han brugt på en militærlignende skole væk fra hans landsby og familie. Da bogen begynder er det Mrittyunjoy Roys første skoledag tilbage i Shimla og der går da heller ikke lang tid før den hormonfyldte dreng får øjnene op for den smukke Akanksha, der går i den anden klasse. Herfra begynder hans første år tilbage i hjemlige omgivelser fyldt med alt det værste og bedste ved pubertetens peak point.

Normalt er jeg ikke vild med at tage imod selvudgivne bøger som anmeldereksemplarer, men da jeg blev kontaktet over mail af en kvinde fra Indien kunne jeg alligevel ikke lade være med at sige ja til at læse og anmelde den. Det er nemlig ikke hver dag du får muligheden for at udforske litteratur så langt fra Danmark og jeg var i den grad nysgerrig. Det var også rigtig spændende at læse den, selvom den slet ikke var henvendt til en vestligt publikum. Det kan man især se på ordvalget, for der bliver brugt en del indiske begreber uden en tilhørende forklaring på dem, i det at man vel går ud fra at læseren allerede kender til dem.

Også selve historien er anderledes fra den typiske vestlige kærlighedsroman, da den er noget mere forsigtig og uskyldig omkring de to det hele handler om. Jeg synes det er rigtig frustrerende fordi det tager meget lang tid før der bare sker en lille smule mellem de to hovedpersoner. Samtidig ved jeg også godt at det nok egentlig er mere realistisk taget deres erfaring i romantik og kærlighed i betragtning, men alligevel føles det som meeeeget lang tid før der sker bare det mindste.
Selvom den på en måde bringer mig tilbage til min første forelsker og de følelser og forhåbninger der fulgte (I kender den sikkert), så vejer det bare ikke op for farten - eller mangel på samme. For min smag går det simpelthen for langsomt, det illustreres fint ved at det først er halvvejs inde i bogen at der begynder at ske noget. Havde det været en hvilken som helst anden genre havde det nok ikke gjort så meget, men når bogen nu høre til romantik og kærlighed bliver handlingen altså for apatisk.

✬  ✬ ✬ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar