09 december 2013

Decemberlegen #9: De 5 mest hørte julesange



Rockin' Around a Christmas Tree er jo bare en af de der klassikere, selvom den egentlig ikke er specielt gammel, som stortset alle har et forhold til. Jeg er helt vild med den og hører ALT for mange gange op til d. 24/12, den er bare for skøn til at man ikke kan lade være.



Jeg Drømte Mig en Lille Drøm hørte jeg for første gang d. 1 december 2006, da Absalons Hemmelighed var årets julekalender på DR. Fra jeg hørte den for første gang og til nu, 7 år efter, vidste jeg bare at det ville blive en af mine helt store julefavoritter. Og det passer, for jeg sætter den stadigvæk glædeligt på hver eneste jul. 



Jeg var på et julemarked da jeg lige pludselig kunne høre Happy Xmas (War Is Over) spille ud over hele markedet. I det øjeblik blev jeg klar over at det er en af mine absolut yndlingssange overhovedet. For det første er budskabet jo fantastisk og for det andet, så er det Lennon der står bag sangen og som så mange andre er jeg helt vild med The Beatles.



Jeg har altid haft en forkærlighed for en hvis stor gul bamse med røde gummistøvler og da han besluttede sig for at hjælpe julemanden, kan man jo næsten ikke andet at holde af en af barndommens mest iøjenfaldende bjørne. Vi Er på Vej til Dig Julemand handler om hvordan de kommer frem til Julemanden set gennem et barns øjne (og jeg er vild med det og Bamse).



Last Christmas er blevet en helt speciel sang for mig efter jeg er begyndt i gymnasiet. For på mit gymnasium har vi en helt særlig tradition på den første hverdag i december. Det første man hører, når man nærmer sig skolen er sangen, der buldrer løs fra skolens højtalere og leder eleverne på rette. Ved skolens port står det nogen og deler pebernødder ud til den flok morgentrætte elever, der skal møde kl 8. Resten af dagen spilles sangen igen og igen i hver eneste pause.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar