19 april 2012

Der vokser et træ i Brooklyn

Nu med nyt layout
Titel: Der vokser et træ i Brooklyn (3-bindsudgaven, bog 1)
Originaltitel: A Tree Grows in Brooklyn
Forfatter: Betty Smith
Forlag: Branner og Korch


Handling: Vi følger pigen, Francie Nolan, der lever i Brooklyn i starten af 1900-tallet. Francie bor med sin far, mor og lillebror i en lille lejlighed. Hun har, ligesom jeg, en stor kærlighed for bøger og hver lørdag låner hun to bøger fra det lokale bibliotek.
Der væves forældrene og bedsteforældrenes historie ind i Francies, hvor der fortælles om bedsteforældrenes grund til at flytte fra Østrig til USA og hvordan Francies forældre mødte hinanden.

Bedømmelse: ***** (4 stjerner)
Anmeldelse: Alle disse historier væves fint rundt om hovedpersonen, så man på den bedste måde lærer hendes baggrund at kende. Det er blevet skrevet på en måde hvor det ikke kommer bag på en at der lige pludselig fortælles andres historier end Francies, men det viser jo bare hvor let det er at følge med.
   Jeg har læst en af de danske versioner, så jeg kan ikke rigtig udtale mig om sproget. Jeg kan udtale mig om oversættelse, og den er nu meget vellykket.
   Jeg lånte også bog nr 2 og 3, men følelsen "Der vokser et træ i Brooklyn - bog 1" efterlod mig med, motiverede mig ikke til at læse de andre. Den gav mig en følelse af lettelse og ikke af glæde, sådan som et af mine kriterier for en god bog forlanger. Derfor kan jeg ikke give den mere end fire ud af fem stjerner.

- Bloggeren

1 kommentar:

  1. Det lyder som en spænende bog! Kan den anbefales?

    http://the-flying-rabbit.blogspot.com/

    SvarSlet