13 maj 2012

Liv på spil

Titel: Liv på Spil
Forfatter: Søren Jessen
Forlag: Gyldendal

Handling: Mads, fra Århus, er en rigtig computer-nørd, der lever for at spille. En dag finder han et spil ved navn ALT, han får det gratis med, da han besøger sin yndlingscomputer-biks. Han er kender ikke spillet, og er ikke særlig optimistisk omkring spillet, især fordi det er på dansk. Men det går langsomt op for ham, at han kan styre alle mennesker via sit spil.

Han var Gud. Reelt set var han Gud. Han kunne gøre alt! Intet var umuligt. Han var blevet nonfirmeret i foråret og havde bare haft et hånligt skuldertræk tilbovers for alle de tosser fra klassen, der havde gået til præst og var blevet konfirmeret. Der var jo ikke en af dem, der for alvor troede på, at Gud fandtes.
...
Men nu viste det sig, at præsten og alle konfirmanderne alligevel havde haft ret. Der fandtes en gud. En bumset teenager, der sad på sit værelse og styrede hele lortet. Mads lo og klappede sig på lårene. Det var simpelthen for morsomt.
"Gud er gamer," sagde han højt for sig selv.

Mads finder dog hurtigt ud af, at med de muligheder han har, er der også et stort ansvar.

Bedømmelse: ***** (4 stjerner)
Anmeldelse: Meget fordomsfuld og ikke særlig interesseret gik jeg i gang med at læse den, efter at have haft den liggende i over et år i min reol. Og hvor er det dog ærgerligt, for jeg havde fuldstændig fejlbedømt den. Positivt kan man jo sige, at jeg fik mig en dejlig overraskelse.
Sproget er levende, og Søren formår at få en til at føle med både Mads og den onde bølle Karloff, hvilket i sig selv er lidt af en bedrift, for Mads er en kedelig karakter, som man ikke ville føle med hvis det ikke var så godt skrevet.
Karloff er tilgengæld rigtig interessant, og jeg vil faktisk hellere have fortalt historien, hvor det er ham der er hovedpersonen. Det vil have givet bogen et twist, i en retning der kunne blive spændende.

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar