01 januar 2013

Farvel Miss Nice Girl

Titel: Farvel Miss Nice Girl
Originaltitel: Super
Forfatter: Endre Lund Eriksen
Forlag: Gyldendal (Gyldendals Hjerteserie)

Handling: Julie er en næsten almindelig pige, næsten, for der er to ting, der skiller hende ud fra mængden:
For det første er hun den lidt kedelige outsider, der ikke tager med i byen i weekenden.
For det andet er hun fuldstændig, helt aldeles blind.
Julies forældre vil gerne have at Julie er den ansvarlige pige, der laver sine lektier osv. Og det virker som om at hun lider rigtig meget under alle de forventninger.
Så kommer der den uge, hvor Julies forældre tager udenbys, og det er meningen at Julie skal på sommerlejr samtidig. Men  det er ikke Julies plan, hun finder på nogle løgne, og snart har hun hele lejligheden for sig selv til at være "Queen of the world."
Første dag møder hun den søde, men hemmelighedsfulde, Jomar. Drengen og hun indleder et kærligt "venskab", der tager udgangspunkt i en liste over ting, de skal gøre, på den ene uge Julie har.

Bedømmelse: ***** (5 stjerner)
Anmeldelse: Jeg har længe gerne ville læse "Farvel Miss Nice Girl," og så faldt jeg over den på mit lokale bibliotek. Hvilken glæde, og hjem tog jeg. Med på ferie kom den, og her blev den læst færdig i en sen nattetime. Jeg kunne ikke lægge den fra mig. En af de fedeste ting ved bogen er, at det ikke er den ydre skønhed, der bliver lagt vægt på, da Julie jo er blind. Det er utrolig befriende, at hun ikke hele tiden dvæler ved hans åh så skønne øjne og åh så flotte krop. Det er den måde, han opfører sig overfor hende, der gør at Julie, synes han er smuk.
Nu er det jo en oversættelse så at anmelde forfatterens sprog bliver lidt svært, men så kan man jo altid anmelde oversættelsesniveauet. Jeg synes Gyldendal er sluppet rigtig godt fra denne oversættelse, især titlen som jeg faktisk synes er bedre end den originale. Den er helt sikkert en af de bøger, som jeg helt sikkert synes I skal læse.

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar