12 august 2014

Top 10 tirsdag - Købt men ulæst

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti bøger jeg har erhvervet mig men ikke kommer til at læse alligevel.

1. The Radleys af Matt Haig
Jeg kan ikke en gang huske hvornår denne bog blev en del af min samling, og det er måske ikke så mærkelig taget i betragtning at den ligger nederst i en støvsamlende bogbunker. Jeg har aldrig nogensinde bare overvejet at læse den. Den virker ikke specielt god og har nok været lidt af et fejlkøb - hvis det altså var mig der købte den.


2. The Beatles - Revolution i Hovedet af Ian MacDonald
Jeg er helt vildt med The Beatles. Det har jeg været siden jeg blev præsenteret for deres musik i 6.-7. klasse. Yellow Submarine betyder særligt meget for mig, da det var den sang der fik mig til helt og aldeles forelske mig i bandet og den var også motivet på min første The Beatles-t shirt. En t-shirt jeg stadig har 5-6 år efter. Derfor kunne jeg ikke dy mig for at købe denne faglitterære bog, der gennemgår hver eneste sang, på trods af at jeg ikke har en eneste musisk tone i livet.

3. Eventyr og Historier af H. C. Andersen
Jeg har altid været vild med H. C. Andersens historier og derfor tvivlede jeg ikke et øjeblik da jeg så denne tykke sag af en bog stå på et udsalgsbord til den nette pris af 70 kr. På trods af at jeg nu har haft bogen i flere år så har jeg end ikke åbnet den siden den dag jeg købte den.

4. Idealister af Hans Scherfig
Flere af jer har måske allerede set på instagram at jeg købte bogen for en måned siden. For mig var det lidt et impulskøb. Jeg vil rigtig gerne læse Scherfig, men jeg vil gerne have at den første bog jeg læser er Det Forsømte Forår og derfor er det lidt fjollet at jeg nu ejer denne bog.

5. Chalcot Crescent af Fay Weldon
Denne bog er faktisk den første engelsk-sprogede jeg nogensinde fik. Det var ikke på grund af bagsideteksten at jeg købte den. Nej, det var på grund af forsiden, som jeg hovedkuls forelskede mig i og jeg kunne slet ikke styre mig. Den skulle bare med hjem og nu er den kun blevet rørt når jeg har flyttet rundt på mine bøger eller gjort rent.

6. Dræb ikke en sangfugl (dansk udgave fra 80'erne) af Harper Lee
Det er lidt fjollet, men da jeg købte denne gamle sag havde jeg allerede erhvervet mig en langt yngre udseende udgave af bogen og endda på originalsproget. Jeg tror jeg havde en ide om at man kunne lave en ret sej opgave med de to bøger på et eller andet tidspunkt, men som om det nogensinde kommer til at ske.

7. Eventyr af Brødrene Grimm
Endnu en eventyrsamling og faktisk er den fra samme udsalg hvor jeg købte min H. C. Andersen-samling. Den er endda købt af samme grund og står lige så fint ved siden af den makker. Den er fin og det er jo helt fantastiske, dejlige eventyr der gemmer sig inde bogen.

8. Magt og begær af Tasmina Perry
Jeg aner virkelig ikke hvad denne bog laver på mine hylder. Jeg kender ikke forfatteren eller historien, men jeg kan huske at den kun kostede 20 kr og derfor var det ret svært for mig at holde mig fra den. Dumt, for nu står den også bare og samler støv.

9. Magi og Meloner af Sarah Mlynowski
Der var en gang hvor jeg ville have elsket at læse den her slags fiktion. Men det mange år siden og den af mig er for længst vokset ind i en verden hvor jeg langt hellere vil læse en tårefremkaldende bog af en af mine yndlingforfattere eller måske endda en dystopia, i alle tilfælde er det et afsluttet kapitel i mit liv.

10. Gothic Sports (manga) af Anike Hage
For nogle år tilbage var jeg helt vildt begejstret for alt japansk (og koreansk), i særdeleshed manga blev noget jeg brugte en hel del tid på. Kort efter opdagelsen af manga fik jeg et flip med at skulle få fat i så mange bind og serier som overhovedet muligt, også selvom de måske ikke lige var af den bedste kvalitet - både historie og tegninger.

Jeg føler lidt at det spildt at jeg har dem stående når jeg ikke regner med at læse dem, derfor vil jeg ty til at søge råd. Hvad synes I jeg bør gøre ved bøgerne? Er der nogle af dem jeg bør læse eller skal jeg måske bare sælge hele bundtet?
//Anna

4 kommentarer:

  1. Jeg er mest til Grimms eventyr og har læst en del af dem (i de rigtige versioner) som voksen og har været ret glad for dem. Andre af dem kan jeg huske fra barnsben af, min mormor samlede på et tidspunkt på en form for bogabbonement, hvor man fik små blade med eventyr med jævne mellemrum og så havde de en samlekasse. Åh, den kasse var LYKKEN når jeg blev passet hos hende og min morfar. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor lyder det også bare hyggeligt! Ren nostalgi kan jeg gætte mig til?? <3

      Slet
  2. Haha den Beatles bog har jeg også, og jeg har det lidt på samme måde, jeg tror heller ikke, at jeg kommer til at læse den.
    Jeg plejer aldrig at smide bøger væk, give dem væk eller sælge dem, i hvert fald med mindre jeg har flere af den samme, jeg håber altid på, at jeg engang kommer til at få dem læst... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg det også. Det er ofte svært at skille sig af med en skat, men samtidig føles det dumt at de bare skal stå og samle støv hvis andre kan få glæde af dem :) (dog tror jeg at det ender med at jeg kommer til at følge dit eksempel mht. til bøgerne)

      Slet