16 december 2014

Top 10 tirsdag - bedste bøger i 2014

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er de ti bedste bøger i 2014. Lad mig tilføje at bøgerne på listen er nedskrevet i tilfældig rækkefølge og på ingen måde repræsentere min vurdering af  hvilken bog der er de bedste.



1. The Catcher in the Rye af J. D. Salinger
Jeg tror sjældent jeg har fniset så meget ved at læse en bog som jeg har gjort mens jeg læste denne på min daglige pendler rute mellem skole og hjem. Jeg har fået mange mærkelige (og dømmende) blikke, når jeg er kommet med et af mine fnis, men bogen var for god til at jeg ville lade det gå mig på.

2. Fangirl af Rainbow Rowell
Der har været en del splittede meninger om bogen, da ikke alle har kunnet relatere til bogen i samme grad som jeg. Især den side af Cath der foretrækker at være derhjemme med sin egen fiktive verden er noget jeg i stor grad identificere mig med.

3. Anna and the French Kiss af Stephanie Perkins
Jeg har aldrig nogensinde haft en lyst til hverken at rejse eller flytte til Paris...såda var det indtil jeg læste Anna... Bogen præsenterede en langt mere inviterende side, aka St. Clair, der gjorde mig klar til at pakke min kuffert og tage afsted med det samme.

4. The Book Thief af Markus Zusak
Det eneste der gør rigtig ærgerlig omkring denne bog er at det tog mig over halvandet år at skaffe og læse bogen, men da den så endelig blev åbnet kunne jeg ikke andet end at læse, til jeg faldt i søvn med den i min seng om natten.

5. Looking for Alaska af John Green
Denne bog overgår uden tvivl den anden bog af Green jeg læste i løbet af i år, Paper Towns. Jeg har haft utrolig mange følelser i spil og virkelig holdt med hovedpersonen hele vejen til slut, selvom jeg på ingen måde kunne identificere mig med vennegruppen, miljøet eller omgivelserne.

6. Eleanor & Park af Rainbow Rowell
For en hipster som jeg er det utroligt tilfredsstillende at læse om folk der bruger kassettebånd og andre ting som en hipster med respekt for sig selv har anskaffet sig. Spøg til side, det er en virkelig fin historie som er man kun nyde og elske, da det ikke kun er en kærlighedshistorier men også berører emner der går dybere end bare en ungdomsforelskelse.

7. Mr. Penumbra's 24 hours book store af Robin Sloan
Jeg har godt nok ikke postet en anmeldelse af bogen endnu, men der er ingen tvivl om det helt klart har været en af de skønneste bøger jeg har læst. Den berører mystikken som jeg ofte oplever når jeg træder ind i de små selvstændige boghandlere samt den mere digitaliserede verden som vi alle er en del af.

8. The Ocean at the End of the Lane af Neil Gaiman
Jeg har læst en del af Neil Gaimans bøger og hver eneste gang efterlader de mig med en følelse af at ville have mer', mer', mer'! Lige så gjorde denne.

9. Alice in Wonderland af Lewis Carroll
Bogens skævhed og underlige væsner, der gør at man aldrig ved hvad man kan forvente sig, er noget af det jeg holder allermest af ved bogen. Det spiller godt sammen med min generelle forkærlighed for de skævheder vi kan finde i dagligdagen.

10. Lola and the Boy Next Door
Lola... giver den samme varme følelse som den forgænger og det skal I bestemt ikke høre mig klage over. Jeg nød virkelig at læse noget litteratur der har en nem tilgang og alligevel giver stof til eftertanke.

Er I enige i mit valg af bøger? Er der bøger I vil tilføje listen? Og sidst men ikke mindst, hvilken bog var jeres favoritbog i år?
//Anna


Ingen kommentarer:

Send en kommentar