21 juli 2015

TTT - fejring af særligheder

Denne gang er Top Ti Tirsdag fyldt med forskellige syn på hvordan man bør skille sig ud ved at fejre de særligheder alle mennesker besidder i deres forskelligheder. Jeg har derfor samlet en liste på ti bøger der handler om dette:

1. The Perks of being a Walflower af Stephen Chbosky
Det er helt okay ikke at være som de andre, du skal nok blive elsket alligevel.

2. Straight People af Jeffery Self
Bogen gør grin med den opdeling mellem seksualiteter vi ser i dag og siger med dette; "og hvad så hvis vi er forskellige, lad os omfavne det frem for at se forskellene som noget farligt der skal klassificeres og puttes i kasser."

3. Eleanor and Park af Rainbow Rowell
Selvom verden nogle gange går hårdt mod dine quirks, så vil der være nogen der vil se disse som noget af det bedste ved dig.

4. All I Know Now af Carrie Hope Fletcher
Vær tro mod dig selv, elsk den du er og vær venlig overfor alle andre lige meget hvordan de er formet, så skal du nok komme gennem livet.

5. Antboy af Kenneth Bøgh Andersen
Selv den underlige, tykke dreng kan blive en superhelt, hvilket er en flok der anses for at være super cool!

6. Løvindens Sang (og andre bøger) af Tamora Pierce
Piger kan det samme som drenge, og der er intet der kan stoppe os fra at gøre det!

7. Uglies af Michael Scott
Man behøver ikke følge strømmen, man behøver ikke at være som de andre.

8. Two Boys Kissing af David Levithan
Yay for LGBTQ+ - community!

9. The Summer I became a Nerd af Leah Rae Miller
Vær dig eget særlig selv frem for noget andet. Det med at lade som om du er andet skaber en mur mellem dig og din verden, mens hvis du er dig selv har dine omgivelser mulighed for at elske for den du er.

10. Divergent af Veronica Roth
Hvid du ikke passer ind et sted, så har du ikke det hele - der vil altid være et sted hvor der er plads til dig med alle dine særligheder.

Jeg er altid på jagt efter flere bøger der fejre det at være anderledes, så derfor har jeg kun et spørgsmål til jer: Hvilke bøger, der berører dette tema, synes I jeg bør læse?

2 kommentarer:

  1. Mmm... Har så ikke læst nogle af de bøger - men de fleste er på listen! Mine favoritter var uden tvivl The Lunar Chronicles (yey for misfits) - Lola og naboens søn (2xdad) - Wonder og Ready Player One (socioøkonomisk damdamg)

    SvarSlet
    Svar
    1. LOLA! Hvordan kunne jeg dog have glemt hende og hendes familie?!? (De to andre kender jeg vist ikke, men dem må jeg lige kigge lidt nærmere på ^_^)

      Slet