19 februar 2013

Top 10 tirsdag - yndlingsfigurer

Top 10 tuesdag (dansk: top 10 tirsdag er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge kommer der et nyt emne, og denne uges emne er ynglingskarakterer fra en selvvalgt genre. Jeg har valgt fantasy:

1. Anna
Anna er ikke kun min navnesøster, hun er en superfed karakter i Lene Kaaberbøls roman Skyggeporten. Hun er så sej. Hun rejser sig fuldstændig fra at være den pige som blev kuet af alle i klassen, og det synes jeg virkelig er sejt.

2. Hermione Granger
Kloge og søde Hermione, Harry Potters bedste veninde. Hun er så sød og så ville jeg ønske at jeg lige så klog som hende, det har jeg altid haft en del respekt for.

3. Katsa
Fra Kristin Cashores flotte fortælling; Katsas Fortælling. Endnu en sej pige der bare virker som om hun bare kan alt. Og så er det svært ikke at følge hendes tanker og følelser, hvilket jeg synes er mega nice.

4. Alanna
Tamora Pierces seje hovedperson, som alle jeg kender bare er vild med, når de møder hende. At hun gøre op med normerne i hendes samfund og følger hjertet kunne nemt blive en kliche, men det bliver det heldigvis ikke :)

5. Luna Lovegood
Jamen jeg er jo vild med alt om hende, hun er nok en af de karakterer i alle de bøger jeg har læst, som jeg er allervildest med. Hele hendes mentalitet og alt hvad hun er med i, det er så fedt. Jeg kan ikke lade være med at smile når hun dukker op i en af Harry Potter-bøgerne, så ved man bare et det bliver godt.

6. Dina
Endnu en fra Lene Kaaberbøl. Det er egentlig på grund af hendes mega seje evner. Og så er der ikke ret meget mere at sige om hende. Jeg er forelsket i hendes evner og også i hende.

7. Lucy
Lille Lucy fra Narnia. Hendes nysgerrighed der får hende og hendes søskende til Narnia første gang. Og så hendes gå-på-mod, der gør hende til en sej lille heltinde.

8. Ginny Weasley
Lille søde Ginny Weasley (igen fra Harry Potters Univers) er i de senere bøger blevet en af de personer som jeg begyndte at holde mest af, jeg kan faktisk bedre lide hende end Harry Potter, jeg kan ikke forklare det rigtig, men det er nok noget med at jeg i bog 5 blev grundigt irriteret på ham, og begyndte at holde mere af Ginny g nogle af de andre.

Okay, det var så kun otte figurer, men flere synes jeg ikke der er. Jo, der er mange, men det er her simpelthen mine ynglingsfigurer. Masser af girlpower, men det nok mest fordi jeg læser flest bøger med en pige/kvinde som hovedroller, og så fungerer de her otte også lidt som mine rollemodeller.

- Bloggeren

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Jeg kan rigtig godt lide din blog, da jeg rigtig gerne vil ti at begynde at læse selv! :-)

    jeg har en fotoblog hvis du er interesseret i det :-) http://everything-is-possible-when-thinking.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Kasper :D
      Super fedt du gerne vil læse, og som selvudnævnt bogorm kan jeg kun sige; "kom i gang."
      Var lige et smut forbi din blog, super fede billeder. God fornøjelse med det ;)
      - Anna

      Slet