10 marts 2013

Liberty

Titel: Liberty
Forfatter: Jakob Ejersbo
Forlag: Gyldendal

Handling: To drenge er hovedpersoner, den sorte Marcus og den hvide Christian.
Da Christian flytter til Tanzania som ung dreng, lander han i en helt anden kultur, hvor mange ting er svære at forstå. Hos hans fars venner, en svensk familie, møder han en dreng, Marcus, som han bliver venner med. Marcus bor hos den svenske familie og fungerer som en blanding af barnepige og stikirenddreng. De to drenge bliver rigtig gode venner.
Da de bliver ældre, begynder de to drenge at glide fra hinanden med skænderier og sådanne ting. En af grundene er at de to fyre begynder at få familie/kærester, og Christian begynder et forhold til en malaya, prostitueret, hvilket Marcus er meget imod.

Jeg begynder at klæde mig på. Føler skyld. Den hvide fyr, som har været med Rachel. Men hvorfor føle skyld? Skyld i hvad? Det er ... Racisme. Hun er en pige, jeg er en dreng. Legoklodser - farverne er ligegyldige.

Men Christian fortsætter forholdet. På trods af alle indvendinger, der handler både om deres baggrund, hendes, tidligere malaya, og hans, der ifølge de hvide indbyggere, burde tage til Europa og få en uddannelse, og så deres farver, sort og hvid skal ikke blandes, for den ene vil bare blive en klods om benet på den anden.

Bedømmelse: ***** (5 stjerner)
Anmeldelse: Jeg fik tilsendt Liberty fra Gyldendal (link), yay, jeg har gerne ville læse den efter jeg har læst de to andre. Men jeg vil understrege at alt jeg skriver er min egen holdning og IKKE dikteret af nogen.

De to mest berørte emner er sex og racisme, der bliver konstant talt om farveforskelle, og hvis man skal tro bogen, er det ikke kun de hvide der undertrykker de sorte. De sorte går også imod de hvide. Og det skaber en kæmpe splittelse i befolkningen, som gør det rigtig svært at få et land til at fungere. Og det er noget af det, der slår mig hver gang, jeg har læst en af bøgerne i Afrika-triologien; den måde Tanzania lever på korruption og udnyttelse. Hvis det ikke var for korruptionen, ville der nok ikke blive gjort noget, er noget af det jeg tænker. Selvfølgelig vil der være nogen der gør noget, men det er minimalt.
Folk bliver udnyttet på det groveste, især på deres hudfarve. De sorte de udnytter de hvides naive næstekærlighed, og der er de hvide mænd med tomme løfter om billetter til Europa i "bytte" for sex. Og det er nemlig sex der også et kæmpe tema i bogen, især den ubeskyttede del. Bogen foregår i 80'erne og det er her aids opdages; og man finder ud af hvor stort et problem det er i Afrika


"Ja," siger Odile. "Her i området arbejder man, når man sår og når man høster sine afgrøder. Resten af tiden er der ikke noget at tage sig til."
"Hvad hvis nu du har et spædbarn, som dør af aids, og både moderen og faderen er hiv-positive - vil du så holde dødsårsagen skjult for forældrene, fordi du regner med, at manden vil gå ud og sprede sygdommen?" spørger jeg.
"Jeg fortæller aldrig en afrikansk mand, at han er hiv-positiv. Den risiko vil jeg aldrig tage," siger Odile.
"Så I fortæller det aldrig, hvis I tester en mand og han er hiv-positiv?" spørger jeg.
"Nej," siger Odile. "Og hvad så hvis man fortalte det? Kondomer er uopdrivelige."
"Afstå fra sex," siger far.
"I Afrika?" siger hun. "Hvad sjov skal de så ellers have?"

Egentlig er begge temaer stadig meget relevante, både i dagligdagen men også for at kigge tilbage. Og det er en rigtig god, men også voldsom måde, at det hele bliver formidlet til læseren, for der er bestemt ikke lagt noget beskyttende filter mellem læser og handling, så man skal kunne tåle det.
Men det er også hårdheden der gør den så troværdig og god, for helt ærligt vil en Disney-fortælling om Afrika ikke være lige så spændende at læse, ikke på nogen måde. Og med Disney-fortælling mener jeg selvfølgelig at det hele ender godt og al den sødme der pumpet ind fortællingerne. Men misforstå mig ikke, jeg elsker Disney-film, men her passer det ikke rigtig ind.

Jeg kunne skrive side op og siden ned, men det er der jo ingen der vil læse, så jeg stopper nu, men spørg endelig hvis I vil vide mere, enten her i en kommentar eller en mail. Jeg lover; jeg svarer jer.

Knus
- Anna

2 kommentarer:

  1. Bogen lyder super spændende!
    Kan du godt lide og læse?

    Kig meget gerne forbi - http://idas-notebook.blogspot.dk/2013/03/apple-pancakes.html#comment-form

    Knus Ida<3

    SvarSlet
  2. Du har en rigtig fin blog :)
    Og ja, jeg elsker at læse; det er derfor jeg startede bloggen for snart 3 år siden. Jeg har elsket historier siden jeg var helt lille, og begyndte selv at læse så snart jeg kunne, og glæden for bøger har bare udviklet sig siden; jeg er nu en meget glad ejer af mange dejlige bøger. For ca. 3 år siden valgte jeg så at nu skulle det være; jeg andre skal også have glæden af at læse, så i håbet om at få folk til at få nogle af de gode oplevelser jeg har haft i bøgernes verden, begyndte jeg at anmelde dem.
    Så for at opsummere; ja, jeg ELSKER at læse!
    Kæmpe knus fra den anden side af skærmen :)
    Anna

    SvarSlet