12 maj 2015

TTT - Ti forfattere jeg RIGTIG gerne vil drikke kaffe med

Vi har alle en flok forfattere vi gerne vil møde og måske endda vil snakke med i længere tid (hvis man da kan finde ud af det for bare nerver over at møde et idol). Jeg har i hvert fald! Og jeg har mange som jeg vil elske at mødes med over en kop kaffe (eller anden drik, hvis det er den afgørende faktor, haha!)


1. Det overrasker nok ingen at J. K. Rowling har fundet vej helt til toppen (selvom listen på ingen måde er sat op efter rangorden). Hun er jo et menneske, der bliver tilbedt i en sådan grad at hun nogle gange grænser sig til at være en gudeskikkelse og jeg vil være vild med at høre hendes tanker om det cirkus der er opstået omkring hende. Men allerhelst vil jeg egentlig bare høre hendes tanker om Harry Potter og alle dem der skriver fanfiction om hendes skabninger.

2. For mig handler det ikke kun om en samtale med John Green men også hans bror Hank. Jeg vil selvfølgelig rigtig gerne snakke med ham om hans bøger, men jeg vil lige så godt snakke med dem begge om alle deres projekter og opfindelser, såsom, nerdfighteria, Project for Awesome og deres mange undervisningsprojekter der er spredt ud over nettet.

3. Nogle af de første romaner jeg læste havde Lene Kaaberbøls navn på forsiden, om det var witch-bøger eller skammerens datter, jeg slugte det hele med lige stor glæde. Og jo ældre jeg desto mere indsigt har jeg fået i hendes mission; at sørge for at der bliver udgivet bøger til børn der fastholder deres interesse helt til sidste side - de såkaldte havelågebøger.


4. Jeg har aldrig læst en af J. R. R. Tolkiens bøger, men det er ikke ens betydende med at jeg ikke er fuld af beundring over hans værker og al det arbejde han har lagt i dem. En kop kaffe med ham ville være episk! Jeg ville høre ham om hans inspirationskilder, sparingen med C. S. Lewis (Narnia) og hvordan han dog kunne finde på hele den verden og holde styr på den. Det er næsten ufatteligt for mig at forstå.

5. Jeg har det med Josefine Ottesen som jeg har det med Lene Kaaberbøl. Jeg har læst de fleste af hendes bøger og har nydt stort set hvert eneste øjeblik af dem - især Mira-serien. Hun er en af de stærkeste kvindelige forfattere efter min mening og de af hendes oplæg jeg har oplevet har kun bekræftet mig i min lyst til at snakke med hende.

6. Et af mine helt store idoler er Carrie Hope Fletcher. Hun er debutforfatter, så det er kun meget knebent at hun kan komme med på listen (hendes bogudkom for ca. en måned siden). Jeg fandt hende via youtube og elsker at se hendes positive videoer, der primært danser rundt om glæde, solskinsdage og masser af musik. For mig vil det være super fedt at snakke mere indgående om de emner hun berører.

7. Lige siden jeg læste første bog om Alanna har jeg været vild med Tamora Pierces forfatterskab. Hun har en tydeligt en mission med sine bøger og den går helt klart igennem bøgerne som en rød tråd. At fremme fokus på de seje, selvstændige piger og at det er muligt for alle at være sådan. Jeg vil være vil med at snakke sammen med hendes om denne mission og alle de tanker hun helt sikkert har om dette emne.


8. Jeg har ligesom mange andre været helt vild med Laura Ingalls Wilders bøger siden jeg var en lille pige. Derfor vil jeg elske høre dem fortalt fra hende selv og ikke kun i de romantiserede udgaver som der er at finde i en hver boghandler. Dog må jeg også indrømme at det vil være lidt uhyggeligt, for det vil kræve at man skulle bringe hende tilbage eller noget. (Wauw, jeg bør få en mere rosenrød fantasi...)

9. Jeg følger Laurie Halse Anderson på instagram og er blevet ret forbløffet over at det ikke kun er gennem hendes bøger hun forsøger at forandre verden for især unge, det er gennem alle medier der kan give hende et talerør. Jeg sidder tilbage med en følelse af dyb respekt og jeg vil utrolig gerne vide hvordan hun formår det og hvordan jeg kan hjælpe.

10. Neil Gaiman er gået hen og blevet en af mine favoritforfattere i løbet af det seneste års tid, takket være Dr. Who, min engelsklærer, hans oplæg ved forskellige lejligheder og selvfølgelig hans værker. Han har en vild fantasi der fyldt med en logisk tilgang på trods af de mange overnaturlige elementer. Neil, du må rigtig gerne komme med tips, tricks og tanker til mig over en kop kaffe!


Hvilke forfattere vil du gerne drikke en kop kaffe med? Har I måske allerede snakket med en af jeres favoritforfattere? I så fald, hvordan var det?

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg ville elske at drikke kaffe med Neil Gaiman! Den mand er genial. Og jeg gad også godt få en sludder med John Green – jeg er vild med hans bøger, og han virker som sådan et varmt og humoristisk menneske.

    Jeg gad også godt drikke te med Jane Austen. Og Charles Dickens. Og George Eliot. Og Philip Pullman. Og måske også H. C. Andersen. Suk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som om vi begge får nogle fyldte kalendre hvis alle de kaffeaftaler skal lade sig gøre - hvilket de da rigtig gerne må i en nogenlunde nær fremtid <3

      Slet