28 september 2011

Mit liv som geisha

Titel: Mit liv som geisha (Memoirs of a Geisha)
Forfatter: Arthur Golden
Handling: Pigen Chiyo bor i en lille fiskerby ved navn Yoroido. Hendes mor er syg, og faren  er næsten aldrig hjemme. En dag bliver hun tager en mand hende og hendes søster med væk fra byen, helt til Kyoto. Pigerne bliver sat af to forskellige steder, Chiyo bliver sat af i en okiya, for hun skal være geisha.
Chiyo får sat sig i så store problemer at hendes moder vælger at hun alligevel ikke skal være geisha, men skal være tjenestepige i stedet.
Bogen hedder jo Mit liv som geisha, så det er ingen hemmelighed at hun bliver geisha, men måden hun bliver det, på må man læse sig til.
Meget af bogen omhandler 2. verdenskrig og tiden før og efter, om hvordan geishaerne kan mærke det i Gion. En ting der især er interessant er; hvordan man ser på geishaer efter amerikanerne kom til Japan efter krigen. Geishaer bliver opfattede som det samme som prostituerede, men de er mere betalt selskab end noget andet.
Rating: ***** (5 stjerner)
Fordi: Den er meget smukt skrevet, med masser af billedsprog, som viser en del om forfatteren, Arthur Golden. Hvis man er vil med Japan, er denne bog helt sikkert et must at læse, for selv om den findes som film, er der så meget mere med i bogen.
Man kan se at her er en bog der er blevet arbejdet med, for flere steder henvises der til tidligere steder i teksten med små detaljer så som ordvalg eller lignende, meget flot!
Jeg syntes at forsiden er en af de flotteste forsider, jeg har set! Den siger så meget, uden egentligt at sige noget. Man kan næsten ikke lade være med at kigge på hende, for hun er så smuk, og så er hun alligevel lidt skeløjet. Det er en meget fin detalje.
Da jeg læste den, var jeg virkelig opslugt, jeg skulle bare læse i den hver aften, hvilket resulterede i at jeg er kommet for sent i seng, og derfor for sent op, og næsten for sent i skole :-(
Men en god bog, det må man jo sige, det også derfor jeg giver den 5 ud af 5 stjerner.

- Bloggeren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar