01 april 2014

Top 10 Tirsdag - Gateways

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er "gateway"-bøger. Jeg har dog valgt at lave den om til "gateways", så temaet bliver bredere. Det vil sige at temaet gælder for alle medier/personer der har fået mig til at læse noget jeg ellers ikke ville have gjort.

1. J. K. Rowling
Jeg tror at stortset alle kan blive enige om at hun er en af vor tids bedste forfattere, og derfor er det ikke noget chok at jeg tildeler hende noget af æren for at jeg begyndte at få lyst til at læse.

2. En pige der gik i min klasse
Jeg havde aldrig hørt om Tamora Pierce før jeg en dag så pigen fra min klasse med en af hendes bøger i sine hænder. Hun fortalte hvor gode de var og jeg røg straks afsted mod de hylder på biblioteket, der holder på Pierces eventyr. Jeg er hende evigt taknemmelig for dette.

3. Twilight
Jeg ved godt at Twilight er blevet lidt af et fy-ord, men jeg har fuldstændig valgt at trodse det. Twilight fik mig til at læse meget mere skønlitteratur omhandlende vampyrer og fik på den måde forfinet min smag - meget langt væk fra vampyrer og varulve. Jeg har dog stadig a weak spot for Meyers vampyrer og varulve.

4. vlogbrothers (og alle andre)
Efter jeg begyndte at se vlogbrothers åbnede sig en helt ny verden fyldt med John Greens bøger. Til dem der ikke ved det, så står John Green bag youtube-kanalen vlogbrothers sammen med sin bror Hank Green.
Jeg har godt nok ikke læst alle bøgerne endnu, men det er planen at læse dem så snart jeg får anskaffet mig dem og inden de alle er blevet filmatiseret (John Green afslørede i sidste uge at Paper Towns også bliver filmatiseret)

5. Goodreads
Siden jeg kom på goodreads har jeg fået præsenteret så mange bøger som jeg aldrig nogensinde ville have læst, hvis jeg ikke havde opdaget dette geniale site.

6. Booktubers
Det er ikke lang tid siden jeg opdagede denne skønne del af youtube og jeg blev hurtigt forelsket i de piger og drenge, der står bag de forskellige kanaler. De kan fortælle om bøger og kan på en helt ny måde inspirere mig til at læse nye bøger.

7. Andre bogbloggere
Ofte bliver jeg præsenteret for bøger som er helt nye for mig og jeg får samtidig en anmeldelse af bogen. Det medie som blogs jo herunder har virkelige, virkelig vist mig så mange nye fantastiske bøger. Sådan noget kan man jo kun blive glad for.

- Anna

4 kommentarer:

  1. Flott liste, Anna :) Jeg likte også Twilight utrolig godt(med unntak av Breaking Dawn), og at den skapte leselyst er jeg veldig enig med deg i :) Nå i ettertid ser jeg at bøkene har mange svakheter, derfor er tør jeg nok ikke å lese serien en gang til, i frykt for å ødelegge den gode leseropplevelsen fra den første gangen jeg leste bøkene.

    Nå kom jeg på at jeg enda ikke har lest den siste boken i serien om Alanna :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det lidt på samme måde med hensyn til Twilight-bøgerne, så de får pænt lov til at stå og pynte på min hylde (indtil videre, måske jeg tager chancen senere) og så mig til at tænke tilbage på da jeg var 13 og begyndte at læse bog 1 for første gang :)

      Slet
  2. Åh, hvor kan jeg genkende mange pointer i dine punktvalg fra min egen læsehistorik. Men især Tamora Pierce og Alanna - Tortall har en evig plads i mit hjerte. Efter en voksen genlæsning kan jeg sagtens se, at sproget er lidt klodset, men det ændrer ikke på min kærlighed til hendes fantastiske karakterer og univers(er). The Song of the Lioness er stadig min go-to-sutteklud, når jeg har brug for virkelig at forsvinde fra omverdenen og pleje mit sind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh, bare det at du beskriver din glæde for de bøger giver mig lyst til at løbe ned til biblioteket (selvom det er lukket på denne tid af døgnet) og gribe en stak af hendes begynde og ligge mig til at læse :)

      Slet