08 marts 2015

Bibliopolium - Skoob Books




Jeg har været i en del lækre boghandlere gennem de sidste par år og på et tidspunkt slog det mig at det ville være en super god ide at dele disse skattede steder med andre der er lige så bogglade som jeg. Derfor vil jeg nu introducere en ting, igen; Bibliopolium*. Planen er nu at jeg som regel vil vise en ny boghandler frem enten en fra København eller udlandet den anden søndag i hver måned - nogle gange vil det blive oftere andre gange sjældnere.
I dag bliver det britisk, faktisk bliver det londoniansk. Butikken er SKOOB BOOKS med adressen 66 The Brunswick off Marchmont St . 
* = bibliopolium betyder boghandel på latin

Fra gaden ser boghandleren bestemt ikke ud af noget særligt. Den virkede efter min mening bare som et lille kedeligt sted med det sædvanlige, kedelige udvalg. Hold da op hvor blev mine forventninger - eller mangel på samme - gjort til skamme da jeg åbnede døren. Synet der mødte mig var det på billedet ovenfor og en trappe der førte ned til kælderen. Allerede der var jeg solgt. En boghandel i kælderen! Sammen med de gamle bøger på reolen på den modsatte væg og bøgerne der hang fra loftet var der pludselig bygget magi op om stedet. En ting der kun blev brudt af det meget kommunale af møbler og skilte.

Der var jo (genbrugs-)bøger overalt! De berørte alle genre og emner, men ud over det virkede det ikke som om der var andet system på hylderne end at de blev sat hvor der nu end var plads. Hvilket efter bunkerne på gulvet og oven på hylderne virkede som en sjælden begivenhed. Dette var kun med til at gøre min glæde over at have fundet denne skat (ved et tilfælde) endnu større. Heller ikke priserne var noget at klage over, godt nok var det ikke de billigste priser, men de var bestemt ikke dyrere end nye bøger.
Jeg er helt bestemt fan af stedet og næste gang jeg er i området vil jeg da uden tvivl give butikken en besøg og måske være heldig at finde nogle flere bogskatte. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar