22 oktober 2013

Boghandler i det tyske

Nu er det rigtig efterår! Og hvordan ved jeg det, tjaa, det ved jeg for nu er det slut med efterårsferie. Det er faktisk ret sørgerligt, især fordi den er i min top 3 over bedste ferier, og nu er den slut...snøft. 
Heldigvis har jeg udnyttet min ferie til fulde. Den har været proppet med hygge og veninder i Berlin.

Vi har oplevet så mange ting, der dukker nok et indlæg eller to op om det i løbet af de næste uger, og deriblandt var en kæmpe stor, skøn boghandel. Og ikke nok med at den var stor, den var så stor at der var en boghandel INDE I en boghandel!





Jeg gik bare rundt med et fjoget grin og mit kamera. Jeg kunne ikke en gang tage mig sammen til at købe en eneste bog derinde, jeg var alt for overvældet. Når jeg tænker tilbage, er det faktisk ret overraskende at jeg overhovedet kunne finde ud at tage billeder derinde og ikke kun gå rundt og sukke over alt det smukke, der var derinde.


Og så det faktum at der rent faktisk er tænkt på at sætte stemningsskabende, hyggelige stole ind i butikken, det var da jeg opdagede det, at jeg blev fuldstændig forelsket og ikke rigtig kunne andet end at stå og ligne en idiot. Jeg vil dog sige at jeg nød det hele i fulde drag.


Og lad os være ærlige overfor hinanden, kan man være andet en glad, når man er omringet af bøger?? Jeg tror i hvert fald, at det er der, jeg har nogle af mine gladeste øjeblikke. Omringet af tusinder af bogstaver, ord og historier som bare venter på at blive læst. Det er jo det bedste, er det ikke??

Knus
Anna

6 kommentarer:

  1. Åh, det er også kun lige alle mine yndlingsbogserier, der pryder disse billeder; Penguin Clothbound, Word Cloud Classics, Leatherbound Classics, og Penguin English Library <3 Mit hjerte smeeeelter!

    Hvis nu bare danske forhandlere var så indbydende. Ren boghimmel!

    SvarSlet
    Svar
    1. Problemet ville jo bare være at der ville gå en masse tosser rundt og sukke over alt det smukke de så derinde, men fordi tosserne allerede havde brugt hele deres budget på bøgerne 2 uger forinden, vil de ikke kunne gøre andet end at sukke...

      Det sjove er, at jeg faktisk kom til at tænke på dig da jeg kom derind. Så mange af dine indlæg er blevet prydet med disse smukke bøger at du automatisk popper op når man ser dem ;)

      Slet
  2. Åh gud hvor jeg misunder dig! Jeg ved ikke noget bedre end at være i boghandlere, når jeg er i Berlin. Desværre er jeg vildt dårlig til at finde ud af, hvor de ligger. Kan du huske en ca adresse på den der? Så vil jeg huske den til næste gang, jeg skal derned. Den lyder jo helt overvældende at gå rundt derinde :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var faktisk helt tilfældigt at jeg havnede derinde, de to veninder jeg var dernede med skulle begge købe noget derinde, så jeg fulgte egentlig bare med. Men jeg har fundet ud af hvor den ligger:
      Lige ved Friedrichstrasse U-bahn station (5-10 min gang fra Rigsdagsbygningen), den er næsten ikke til at overse når du er der, hvis bare du finder krydset mellem Friedrichstrasse og Dorotheenstrasse - du skal bare gå efter det store Dussman-skilt :)

      Slet
  3. Jeg har aldrig forstået det der med sofaer og lænestole i butikker. Om det så er boghandlere eller tøjbutikker etc. For mig hører det sig ikke til, en butik er ikke et sted du skal sidde og drikke kaffe og (i adskillige tilfælde) vil ende med at ødelægge varene fordi du ikke kan styre din kop. Det er selvfølgelig lidt generaliserende, men jeg har arbejdet i butik i 12 år og rigtig mange er bare r*v ligeglade med tingene, når de ikke har betalt for dem.

    Men bortset fra dét, så Elsker jeg selvfølgelig boghandlere. Og jeg elsker dem der kan skabe inspiration og stemning, så man får lyst til at læse noget andet end det man lige kom efter, eller måske opdager noget helt nyt. :)
    Da jeg var i USA i september oplevede jeg også Barnes and Noble som solgte utallige merchandise ting, men alt sammen relateret til bøger. Brætspil, bogmærker, figurer etc. etc. etc. med alle de figurer man kender og elsker. Det var jeg også ret vild med. <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder så fedt med Barnes and Nobles, det gad jeg godt nok gerne opleve :D Så smuk en ide <3
      Jeg tror at stole og sofaer er ment til de stakkels partnere der ufrivilligt bliver trukket ind i en butik. Det tror jeg vi alle er blevet på et eller andet tidspunkt, enten af en ven, familie eller kæreste, og i det tilfælde findes der ikke noget bedre end en stol i et hjørne, så man kan slappe af i benene mens den anden går rundt og kigger på ting. Og så skaber det jo en mega hyggelig og hjemlig stemning <3
      Jeg kan godt se problemet med dem der ikke tager hensyn, men det vist mere et spørgsmål om opdragelse og moral. Det bare ærgerligt at de skal ødelægge det for andre :/

      Slet