06 oktober 2015

TTT - afsluttet

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish. Hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti ting man gerne vil afslutte. Jeg har valgt de vaner jeg har angående noget af det vi alle elsker; bogkøb. Vanerne er dog mere eller mindre uheldige og flere af dem ser jeg gerne afsluttet. Vanerne inkluderer følgende:

1. At købe nye bøger selvom der ikke er plads til flere bøger i bogreolen. (Den kan ikke brase sammen under vægten vel?)

2. At købe nye bøger fordi jeg er inde i en boghandel. (Regel nummer et når man træder ind over dørstærklen i en boghandel: man skal købe noget før man kan forlade den igen)

3. At købe nye bøger som en for præmie når jeg har gennemført noget svært (Det bliver hurtigt en undskyldning for at gennemfører en hver daglig opgave)

4. At købe nye bøger fordi "de dufter såååå godt." (Det gør de også... for en tid)

5. At købe nye bøger fordi jeg kun har én bog i min taske og der er jo rigeligt plads til tre mere. (Vi ved alle sammen godt at nej, der er ikke plads til tre mere, men min bogelskende stemme inde mit hoved er bare mere højlydt end fornuften)

6. At købe nye bøger selvom jeg allerede har et utal af ulæste bøger. (Just one more, cos who is really counting?)

7. At købe nye bøger fordi "hvis jeg køber denne ene bog ejer jeg alle de bøger [indsæt forfatternavn her] har skrevet. NOGENSINDE." (Ja, det er rigtigt, men har jeg læst en eneste af dem endnu? Nej? Det regnede jeg heller ikke med)

8. At købe nye bøger som en adspredelse fra mine mange kig på asos. (Af en eller anden grund gælder boghandler-reglen også på nettet)

9. At købe nye bøger fordi omslaget på denne udgave er langt bedre (læs: pænere) end de ti udgaver af bogen jeg allerede ejer. (Når den så ankommer, viser det sig at den kun er en anelse mindre blå end tre andre udgaver, som jeg brugte samme undskyldning for)

10. At købe nye bøger fordi så er jeg altså sikker på at jeg kommer til at læse den. (...Inden for de næste 5 år, hvis den altså ikke bliver solgt over facebook inden)

Til at begynde med; dette er på ingen måde kun vaner jeg, men derimod vaner alle i bogblogger/-vlogger-miljøet har taget til sig. Jeg har valgt at gøre inddrage dem fordi jeg ved at vi alle kan tage e spøg om de vaner vi alle har og ved at de nok er uforståelige for de mennesker der ejer under 20 bøger.
Dernæst har jeg ét enkelt spørgsmål til jer denne uge: Hvilke vaner ser I hyppigt i bogblogger-miljøet, både de gode og de mindre tiltalende?

1 kommentar:

  1. Kan se at jeg har mange af de samme vaner/gode og dårlige undskyldninger når det gælder bogkøb :p det er bare så svært at lade være!

    SvarSlet