23 oktober 2014

Bibliopolium - Stanfords


Jeg har været i en del lækre boghandlere gennem de sidste par år og på et tidspunkt slog det mig at det ville være en super god ide at dele disse skattede steder med andre der er lige så bogglade som jeg. Derfor vil jeg nu introducere et ny ting; Bibliopolium*. Planen er at jeg som regel vil vise en ny boghandler frem enten en fra København eller udlandet den første torsdag i hver måned - nogle gange vil det blive oftere. I denne måned er der jo booktober, så derfor vil jeg have flere end normalt og de vil også blive udgivet andre tidspunkter.
I dag bliver det britisk, faktisk bliver det londoniansk. Adressen er 12-14 Long Acre, og butikken hedder Stanfords
* = bibliopolium betyder boghandel på latin

Er du vild med rejsebøger og har en smag for at se nye steder, så er Stanford helt sikkert et besøg værd. Her kan du besøge samtlige lande i verden inden du overhovedet har overvejet at forlade butikken. 



Selvom man ikke deler min fascination af kort og rejsebøger så er Stanfords alligevel et besøg værd, bare for at se den mængde der samlet i den tre etager store butik. Det er næsten helt uforståeligt hvordan der kan blive fyldt op med så mange kort! Men dejligt, og meget distraherende, er det at gå rundt mellem hylderne der lokker med eksotiske destinationer der har navne som jeg end ikke tør at give mig i kast med at udtale. Men på trods af de svære navne er det alligevel dragende.



Butikken er et virvar af kort, bøger og mennesker og det kan til tider virke meget hektisk især på etagen hvor indgangen til butikken befinder sig, men hvis man går ned i kælderen kan man finde et sted med langt mere ro og meget mere spændende steder - samt en overvældende mængde af globusser i alle størrelser og udseende.

Selvom stedet bestemt ikke er det kønneste, så er der en gennemgående stemning af noget rart blandet med den spænding man oplever i kroppen når man skal rejse. Det er bestemt en mærkværdig følelse at få når man står midt i en boghandel, men ikke desto mindre er den meget velkommen, selvom det er ensbetydende med at komme til at købe op til flere rejsebøger.


Priserne er meget varierende alt efter hvilket kort eller rejsebog du ønsker, men prisklasserne kan sammenlignes med prisniveauet der ellers holdes i England. Personligt synes jeg det er et helt fair prisleje, taget alt det arbejde der er blevet lagt i bogen i betragtning - dog synes jeg nogle af kortene er for dyre især fordi man kan få uddelt gratis versioner de fleste steder.

Åbningstider: Mandag - fredag: 9.00 - 20.00 | Lørdag: 10.00 - 20.00 | Søndag: 11.30 - 18.00

Har I nogle forslag til boghandlere jeg bør besøge?
//Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar