14 oktober 2014

Top 10 tirsdag - rejselysten

Top Ten Tuesday (dansk: top 10 tirsdag) er et begreb fra bloggen The Broke and the Bookish, hver uge udkommer der et nyt emne og denne uges emne er ti bøger der har pirket til rejselysten og givet mig lyst til at besøge bestemte steder omtalt i mine bøger.

1. Hogwarts
- pga. Harry Potter-serien af J. K. Rowling
Ja, det er med vilje at den står øverst. Det er nok det sted jeg aller helst vil besøge i hele verden. Jeg tror en forklaring på dette er overflødig.


2. Upper East Side, New York
- pga. Gossip Girl af Cecily von Ziegesar
Hvis det ikke var for altid, men kun på en visit, så tror jeg det kunne være utroligt underholdende at overvære de riges livsstil på nært hold i stedet for at læse det i en bog. At se Blair styrer Constance med hård hånd og se en bunke piger sukke over Nate - for ikke at nævne al den rigdom og luxuriøse begivenheder.

3. Paris
- pga. Anna and the French Kiss af Stephanie Perkins
Sommer i Paris? Jo, tak. Jeg vil egentlig aldrig sige nej tak til en tur til Paris og at læse denne bog mindskede på ingen måde min rejselyst. Det kan godt være jeg ikke møder en skøn halv-brite, men franskmændene skulle vist også være noget at skrive hjem om, så vidt jeg har hørt.

4. Wonderland
- pga. Alice in Wonderland af Lewis Carroll
Jeg har længe være fascineret af Eventyrland, eller Underland som egentlig vil være en mere passende oversættelse. Derfor er det også et af de steder jeg virkelig gerne vil besøge, bare for et par timer og før Hjerter Dame får fat i mig.

5. Nybyggernes vestlige USA
- pga. Det Lille Hus-serien af Laura Ingalls Wilder
Lige siden jeg fik læst første bog op har jeg næret en utrolig stor kærlighed til den romantiserede udgave af nybyggernes USA som Wilder beskriver. Da jeg var yngre skrev jeg skoleopgaver og små noveller om tiden og om hende og hendes familie - jeg lærte så meget om hendes liv og min lyst til en tidsmaskine blev større og større.

6. Oz
- pga. The Wonderful Wizard of Oz af L. Frank Baum
Oh, not in Copenhagen anymore? Well, for mig er det underordnet for det tyder på, ud fra det lille udbrud, at jeg så er i Oz. Oz virker som et ret besynderligt sted - og jeg tror I vil opdage, hvis I ikke allerede har, at jeg er vild med det besynderlige og underlige. Ved man det er det ingen overraskelse at jeg også er vild med Oz.

7. Narnia (især efter bog 2)
- pga. Narnia-serien af C. S. Lewis
Narnia er et eventyrland jeg har ønsket mig til så utroligt mange gange siden min mor læste Løven, Heksen og Garderobeskabet for mig da jeg var 5-6 år. Det har været ca. på det tidspunkt hvor min kærlighed for at sidde i skabe også begyndte. Kan I se en sammenhæng? For det kan jeg.

8. Venedig
- Tyvenes Herre af Cornelia Funke
Jeg var egentlig ikke særlig vild med selve bogen, den kedede mig. Når det så er sagt så virker Venedig som en utrolig magisk, mystisk og mærkværdig. Det virker som om byen er indrettet efter at have så mange gemmesteder og mærkelige små stræder som overhovedet muligt. Og jeg elsker det!

9. Capitol
- pga. Hunger Games af Suzanne Collins
En dag som beboer i Capitol, det lyder da sjovt. Masser af fester, mere mad end du nogensinde kan spise og påklædning der kun begrænses af din egen fantasi. Som gæst vil man jo stadig have sit mere kritiske syn på Høsten, men jeg vælger at se bort fra den del, da det kun foregår over et par dage og resten af tiden virker det som om alt er centreret om fester.

10. Geishaernes Kyoto (før 2. verdenskrig)
- Pga. Mit Liv som Geisha af Arthur Golden
Jeg vil gerne besøge Japan. Det er noget jeg længe har ønsket mig. Japanerne livsførelse er noget der altid vækker en interesse i mig og især deres historie er, efter min mening, mega spændende. Den er eksotisk og samtidig kan man drage utrolig mange paralleller til den vestlige verden, hvilket faktisk stadig overrasker mig.

Hvilke steder vil I gerne besøge hvis I fik muligheden? Og hvorfor har I valgt det sted?

//Anna

Ingen kommentarer:

Send en kommentar